De som kjøpte denne har tjent rått

PRISEKSPLOSJON: Porsche 911 har hatt en ekstrem verdivekst de siste årene.

PRISEKSPLOSJON: Porsche 911 har hatt en ekstrem verdivekst de siste årene.

Av

– Her snakker vi regelrett om en priseksplosjon!

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

Bil er sjelden en god investering. At dyre og spesielle biler kan ha verditap på mer enn én million kroner i løpet av to til tre år er ikke helt uvanlig. Heldigvis finnes det eksempler på det motsatte også.

Eldre Porsche 911 er kanskje det beste eksemplet på nettopp det. Har man de siste årene vært eier av en slik bil, har man trolig gjort en svært god investering.

En som i en årrekke har fulgt prisene på disse bilene og også har eid flere eksemplarer av arten selv, er Brooms bilsekspert Benny Christensen.

LES OGSÅ: Test: Rampete SUV

Prisene eksploderte

– Brukt Porsche 911 har tradisjonelt holdt seg godt i pris. Det har vært et ganske trygt kjøp. Ofte har man fått igjen omtrent det samme som man ga. Men for et par år siden skjedde det noe med markedet. Det sa regelrett pang. Prisene eksploderte. Her snakker vi en mangedobling av verdien på noen av modellene, på noen få måneder. Det var helt vilt.

En fin 964 turbo (produsert mellom 1990 og 1994) hadde en verdiøkning fra rundt 60.000 dollar til 270.000 dollar i det internasjonale markedet på et halvt års tid.

Og det gjelder ikke bare denne 911-modellen. Hele modellspekteret av eldre luftavkjølte Porsche 911 har hatt en betydelig verdiøkning.

– Hva er forklaringen på den brå og plutselige økningen på disse bilene?

– Ja, si det. Ingen av dem jeg har snakket med om dette har noen god forklaring. Vanligvis støtter man seg til den tilforlatelige forklaringen om marked og etterspørsel når man opplever en prisøkning. Men jeg har litt vanskelig for å svelge den her. Bilene har jo vært her i snart 30 år og menneskene som kjøper disse er jo heller ikke ungfoler som nettopp har fått lappen. Jeg tror rett og slett det er en slags «hype» i markedet. Utløst av noe vi ikke helt forstår. Plutselig skulle liksom alle ha, sier han.

LES OGSÅ: Dette er risikosport i bruktbil-markedet

JAGUAR: Steinar Salminen selger Jaguar.

JAGUAR: Steinar Salminen selger Jaguar. Foto:

Jaguar øker også

Også gamle engelske biler har hatt en svært sterk prisutvikling. Jaguars ikoniske E-type har blant annet økt kollosalt i verdi. Kvifte Bil og Steinar Salminen i Sandefjord har spesialisert seg på Jaguar, og da særlig XK-serien som inntok veiene i 1996.

– For 10-15 år siden kunne du få en flott E-type for et par hundre tusen. Nå går de fineste eksemplarene for over millionen, sier Salminen.

Men de fleste bilene i butikklokalet på Haukerød i Sandefjord er av typen XK.

STIGER: Jaguars ikoniske E-type stiger og stiger i verdi.

STIGER: Jaguars ikoniske E-type stiger og stiger i verdi. Foto:

– Dette er entusiastbiler, ofte kjørt bare i sommerhalvåret og kun et fåtall kilometer. Normalt tar verdien mest av når biler blir veteran, men XK-serien har allerede begynt å stige i pris. Særlig gjelder dette spesialmodeller det er laget få av, forteller Salminen, som akkurat har en Silverstone-modell for salg. Denne XK-modellen er produsert i kun 225 eksemplarer og ble laget da Jaguar gjorde Formel 1-comeback i 2001.

Steinar Salminen tror verdiøkning på samlerbiler handler om at de er gode investeringsobjekter.

– Med dårlige renter i banken leter folk etter andre ting å sette penger i. Sjeldne biler er som kunst. De stiger i verdi, og derfor kjøpes de av samlere, sier Salminen.

LES OGSÅ: Tenk toppløst mens det snør

Artikkeltags