Giganter samarbeider om elbil-lading

400 nye ladestasjoner skal opp på de største veiene i Europa i første omgang.

400 nye ladestasjoner skal opp på de største veiene i Europa i første omgang. Foto:

Av

Store bilprodusenter slår seg sammen for å få fart på elbilsalget i Europa.

DEL

Supertilbud: 5 kr for alt innhold på nett i 5 uker

[broom.no] Norge er i en særstilling når det gjelder elbiler – både salg og naturlig nok også infrastruktur. Selv om det fortsatt må flere på plass, er det allerede tusenvis av ladepunkter spredt rundt om i landet. Naturlig nok med hovedfokus på de store byene.

Men nå satses det også nedover i Europa. Bilbransjen innser at det må skje noe der også, i forhold til ladestasjoner, hvis salget skal ta av.

Et helt konkret resultat av det, er at fire store bilprodusenter slår seg sammen om å sette opp 400 hurtigladestasjoner langs de største og viktigste veiene i Europa. Det dreier seg om BMW, Ford, VW og Mercedes.

Starter neste år

Det prosjekterte ladenettverket får effektnivåer opp til 350 kW og vil tilby betydelig raskere lading enn dagens ladesystemer. Byggingen er planlagt å starte i 2017.

Innen 2020 skal kundene ha tilgang til tusenvis av de kraftige ladestasjonene.

Nettverket skal bygges på standarden CCS (Combined Charging System). Den planlagte ladestrukturen skal utvikle den eksisterende standarden for AC- og DC-lading av el-biler til et forbedret nivå av DC hurtiglading opp til 350 kW.

Disse skal kunne gi hele 300 kilometers rekkevidde på bare 20 minutter.

Elektriske biler som er bygget for å godta den fulle effekten kan – uavhengig av merke – lade til en brøkdel av den tiden det tar i dag. Nettverket er ment å betjene alle CCS-utstyrte biler for å lette introduksjonen av elektriske biler i Europa.

Målet er å gjøre langkjøring med elektriske biler mulig gjennom et åpent ladenettverk langs motorveier og store gjennomfartsårer.

Tusenvis av ladestasjoner

De fire samarbeidspartnerne lover også at det ikke skal stoppe her. Innen 2020 er det meningen at det skal være tusenvis av slike hurtigladestasjoner.

På sikt er målet at det skal være like praktisk å lade en el-bil som å fylle drivstoff på en bensinstasjon.

Det er viktig å merke seg at disse stasjonene ikke vil passe til laderne som i dag brukes av blant andre Tesla, Nissan og Toyota. (ANB)

Artikkeltags