Gir understellet på bilen behandling med olje fra sau

GIR BILEN BEHANDLING: Eier og daglig leder Oskar Schiøtz, Andrius Vitulis, kontormedarbeider Christina Jarrett Kjelling og Marius Bacevisius.

GIR BILEN BEHANDLING: Eier og daglig leder Oskar Schiøtz, Andrius Vitulis, kontormedarbeider Christina Jarrett Kjelling og Marius Bacevisius.

Høst er høysesong for understellsbehandling på bil. Hos Vestfold Antirust satser de på lanolin: Olje fra saueull.

DEL

Salt og vann tærer på bilen og skaper rust. Det finnes ulik behandling for dette problemet, og hos Vestfold Antirust på Hortensveien på Jareteigen satser de på olje fra saueull – lanolin. Av dette stoffet finnes det ulike typer. Fluid Film heter oljen eier og daglig leder Oskar Schiøtz sverger til.

Vi ser at tradisjonelle metoder ofte kommer til kort der det allerede har kommet rust. Den kanskje største fordelen med Fluid Film er at den stopper rustangrep som allerede er godt i gang, hevder han.

Schiøtz peker på at lanolinoljen er miljøvennlig og løsemiddelfritt. Det blir produsert i San Fransisco. Bedriftshemmeligheten ligger i det stoffet som erstatter løsemiddelet. Produktet blir brukt offshore, i skipsindustrien, luftfart og landbruk.

Blant de første

I 25 år jobbet Schiøtz som flytekniker i luftforsvaret på Rygge. Da F16-flyene ble flyttet nordover, valgte han å starte Vestfold Antirust. Senere har han også startet Buskerud Antirust i Drammen, Grenland Antirust i Skien og Oslo Antirust der han eier 50 prosent.

Han var blant de aller første som startet med Fluid Film – nå er det cirka 25 verksteder i landet som bruker det.

– Det var noe motbør i starten, folk trodde ikke det var mulig. Men det har endret seg, sier han.

– Tar tid å bli kjent

Det er nå Buskerud-avdelingen som er størst. Den går svært bra, sammen med Vestfold. Å drive i Oslo og Skien, der han startet opp for tre år siden, har vært tøffere.

– Det tar tid å bli kjent, og markedsføring er dyrt. I 2017 klarte jeg å få et lite overskudd i Oslo. 2018 ser ut til å gå bra. Nå omsetter vi for nesten like mye i Oslo som i Drammen, så nå sover jeg på natta igjen, smiler han.

Kundene består både av privatpersoner og firmaer. I Oslo er for eksempel Toyota den viktigste kunden.

– Her i Vestfold har vi cirka 2.000 kunder i året. Men markedet er uendelig – det er en liten andel av bileiere som tar en slik behandling, sier han.

Salt og vann skaper rust

Høsten er høysesong, og framover nå har firmaet cirka 70-100 biler i uka.

– Folk vil ha bilen i orden før saltinga setter inn på vinteren. Salt og vann er katalysator for rust, sier Schiøtz.

En bil krever ca 5-6 liter olje. Da behandles alle hulrom innvendig samt bak innerskjermer og under hele bilen.

Artikkeltags