Her er nye Audi Q5

STØRRE: Nye Q5 er 3 centimeter lengre enn forgjengeren, men mye romsligere. Vekten har blitt redusert med inntil 90 kilo.

STØRRE: Nye Q5 er 3 centimeter lengre enn forgjengeren, men mye romsligere. Vekten har blitt redusert med inntil 90 kilo. Foto:

Av

Fredag tyvstartet Møller Bil i Sandefjord og Tønsberg med førvisning av nye Audi Q5, som ruller på norske veier om et par måneder.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Åtte år er lenge i bilverdenen. Men det er faktisk så lang tid det har gått siden Audi for første gang viste sin kompakte familie-SUV, Q5.

Selv om bilen naturlig nok har fått en del oppdateringer underveis i livsløpet, er det ikke til å komme fra at alderen har betynt å tynge den populære modellen.

Derfor er det nok mange som har ventet på den nye. Den ble nylig vist for første gang på bilmessa i Paris.

Fredag ble den vist frem hos flere Møller-forhandlere i Vestfold, på formiddagen i Tønsberg og på ettermiddagen i Sandefjord.

Utvendig er ikke forskjellene veldig store – i kjent Audi stil. Det går mer i evolusjon enn i revolusjon der i gården. Det skuffer kanskje noen at man nesten må pusse brillene for å se forskjell på ny og gammel. Men den nye modellen er betydelig spisset i design når det kommer til detaljene.

LES OGSÅ: Blir hybridene ladet?

Større og lettere

Men heldigvis byr den på en del endringer, særlig under skallet. Endringer som ikke sees, men som kjennes.

Nye Q5 er 4,66 meter lang, 1,89 meter bred, 1,66 meter høy og akselavstanden måler 2,82 meter. Vekten har blitt redusert med inntil 90 kilo, avhengig av motorisering, siden forrige modell. Dette er gjort ved utstrakt bruk av høystyrkestål og aluminium i konstruksjonen.

Innvendig byr den på mer plass enn forgjengeren og nøkkelmålene er blant de ledende i klassen. Med en rekke ulike utstyrsversjoner tilbys kundene mange valgmuligheter når det kommer til farger og materialvalg.

Baksetene er delt i tre deler, og det er mulig å få Q5 levert med justerbare bakseter. Avhengig av posisjonen på disse ,varierer bagasjeromsvolumet fra 550 til 610 liter – 10 liter mer enn den forrige generasjonen. Med nedfelte bakseter øker volumet til 1550 liter.

LES OGSÅ: Q2 – klasseløs mini-SUV fra Audi

Virtual Cockpit og assistent-systemer

Nye Q5 byr på en rekke teknologiske nyvinninger. Bilen kan blant annet leveres med Audis Virtual Cockpit. Dette er en 12,3-tommers skjerm som erstatter de tradisjonelle instrumentene og gir føreren mulighet til å velge mellom to forskjellige moduser.

MMI-systemet kontrollerer både virtual cockpit-systemet og de andre infotainment-løsningene. Toppmodellen har også en touch-løsning som minner mye om den man finner i moderne smarttelefoner.

Moderne førerassistentsystemer er naturligvis også på plass. Ved hjelp av samspillet mellom disse har man også tatt et nytt steg på veien mot selvkjørende biler. Systemene blir levert i tre forskjellige pakker: Tour, City og Parking.

NYE MULIGHETER: Nye Q5kan blant annet leveres med Audis Virtual Cockpit. Dette er en 12,3-tommers skjerm som erstatter de tradisjonelle instrumentene.

NYE MULIGHETER: Nye Q5kan blant annet leveres med Audis Virtual Cockpit. Dette er en 12,3-tommers skjerm som erstatter de tradisjonelle instrumentene. Foto:

Adaptiv cruisekontroll (ACC) med køassistent kan ta over noe av styringen i saktegående trafikk. Audi active lane assist hjelper deg med å holde bilen i rett kjørefelt og avstandsvarslingen varsler når du kommer for nært bilen foran.

En rekke andre systemer, som Cross traffic assist, parkeringsassistent, hill descent assist og skiltgjenkjenning, er også tilgjengelig. Audi pre-sense city er standardutstyr og vil varsle om fotgjengere og kjøretøy som utgjør en fare.

Dersom det blir nødvendig vil systemet også bremse automatisk.

LES OGSÅ: Vi har testet Audi Q7 e-tron – Erna og Sivs avgiftsgavepakke

Motoralternativer og kanskje hybrid?

Q5 kommer i første omgang med to motoralternativer, men flere er ventet. I dag kan du bestille 2,0 TDI-motorene på 190 hestekrefter eller, hvis du foretrekker bensin, en 2,0 TFSI-motor som yter 252 hestekrefter.

På et senere tidspunkt vil det også lanseres en 3,0 TDI-motor som yter hele 286 hestekrefter og 620 Nm. Først sommeren 2018 kommer nye Q5 i hybrid-versjon.

Modellene med 2,0 TDI og 2,0 TFSI-motor vil også være tilgjengelig i kombinasjon med quattro med ultra-teknologi. Ved å koble fra bakakselen når denne ikke er nødvendig, vil man redusere drivstofforbruket.

Systemet kan koble akselen inn igjen allerede før den trengs, og på denne måten vil verken kjøreegenskaper eller fremkommelighet bli svekket.

Rimeligste modell med 190 hesters dieselmotor koster fra 613.000 kroner.

BROOM.NO

Artikkeltags