Tesla Model X – en revolusjon som fortsatt må lades

Bildeserie

Tesla

Av

Tesla Model X fascinerer med sprø detaljer, vanvittig ytelse, plass og brukervennlighet. Men man må fortsatt lade litt oftere enn ønskelig.

DEL

Supertilbud: 5 kr for alt innhold på nett i 5 uker

Når en diger SUV med en startpris på nær 800.000, som i sin tammeste versjon gjør null til hundre på 6,2 sekunder, i en måned kan bli landets nest mest solgte bilmodell, vet man at det er snakk om et oljeland.

Når modellen det er snakk om, ironisk nok er en elbil, skjønner man at landet er Norge.

Mange har ventet lenge på Tesla Model X. Den skulle ha vært på markedet for en stund siden, men Tesla ville ikke slippe bilen før de var helt sikre på at alt fungerte optimalt, noe som tar sin tid når man ikke vil gjøre som alle andre.

Der andre bilprodusenter, med 100 års erfaring, lar spektakulære dørløsninger bli igjen på bilutstillingenes konseptbiler, kommer Model X med falkevingedører. Altså dører som er hengslet på taket, som stiger opp som metallisk origami, uten at det egentlig gir noen fornuftig mening.

Adgangen til baksetene blir riktignok bedre, men jeg kan ikke i forbifarten huske at det noensinne har vært noe problem å komme inn i baksetene i en tilsvarende stor bil.

Men det ser fett ut, barna digger det, så hvorfor ikke?

LES OGSÅ: – VW mer miljøvennlig etter diesel-oppgradering

Ikke noe på taket

Tja, et ankepunkt mot falkevingene kunne jo være at konseptet gjør at skiboks, eller takstativ for den saks skyld, utgår. Dette er ikke nødvendigvis noe stort poeng i andre deler av verden, men logikk tilsier at den store majoriteten nordmenn som er i markedet for en svær SUV, gjerne har bruk for slike innretninger. Noe vi også kunne trengt da vi skulle ha med Model X på juletrefangst.

Det finnes en løsning, en boks som monteres på hengerfestet, noe som sikkert kan fungere i noen sammenhenger, men ikke for oss. Selv om det sikkert hadde sett festlig ut.

Med et ganske bra utbygd nett av superladere er det ikke noe stress å kjøre langt med en Tesla Model X, og det er en eksepsjonelt behagelig bil på motorvei. Den flyter av gårde, det er fredelig i kupeen, litt vind- og dekksus, men ellers bare den lyden man selv lager.

Sittestillingen er klassisk SUV, høyt oppe med god oversikt. Setene er bra, men ikke best. Den enorme glassflaten til frontruta bidrar til en lys kupe. I denne utgaven er det tre rader av to seter, hvilket gir solid med plass for passasjerene.

Utgaven vi testet var P90D, som har en oppgitt rekkevidde på 489 kilometer. Da vi startet fra Oslo, viste den nær fulladet, turen var på 140 kilometer hver vei, det var nullføre og fuktig. Ganske raskt justerte rekkeviddeanslaget seg etter klimaet, og den mente det ville være 10 prosent igjen om vi ikke ladet i det hele tatt etter endt tur.

LES OGSÅ: Vil ha 400.000 elbiler i 2020

«Bioweapon Defense Mode»

Det ble til at vi tok en 20 minutters ladestopp på Nebbenes hver vei. Motorveihastighet, etter hvert minusgrader, klimaanlegg og massivt med vindusvisking gjør sitt med rekkevidden.

Det fikk også fram noe som ikke var helt bra: Viskerne gjorde ikke en spesielt god jobb, og spylevæsken ble nærmest spyttet på vinduet, i alt for små doser. Bilen har riktignok en diger frontrute, men det hjelper ikke stort når veiskitten ikke blir fjernet.

Model X, ikke minst i denne utgaven, er en vanvittig kjapp maskin, null til hundre tar 3,4 sekunder, noe som ikke spiller særlig rolle når man ligger med cruisekontroll på E6.

Samtidig er Tesla gode på morsomme jippoer, som Ludicrous-funksjonen man må aktivisere for å få den ville null til hundretiden, og klimaanlegget som har nivået «Bioweapon Defense Mode». Dette er påfunn som det er helt umulig å forstille seg at en tysk ingeniør ville godkjenne.

LES OGSÅ: De som kjøpte denne har tjent rått

Ikke helt premium

Selv om det ikke var mulig med utvortes juletretransport, dro vi ikke uten granbar. Bakerste seterad ble ofret, og vips så hadde vi plass til det som kanskje må kalles et bonsai-juletre.

Model X er ikke en optimal maskin for juletresanking, men det er en svært god bil å ta med på tur. Riktignok må man i ny og ne ta seg en kaffe mens bilen er koblet på det elektriske nettet.

Dette er et fint avbrekk om sommeren når man kan sitte litt i sola, litt mindre hyggelig på vinteren når man må søke dekning på en bensinstasjon eller en veikro.

Selve interiøret føles ikke helt premium. Den digre skjermen har glimrende grafikk, men med nær sagt alle funksjoner samlet der, må man veive ganske mye med pekefingeren over skjermen mens man kjører, noe som er litt krøkkete.

Detaljer som ikke overskygger at Model X er en fascinerende maskin.

En helt fersk aktør skal ikke være i stand til å revolusjonere noe så satt og kostnadskrevende som bilproduksjon.

Uansett hva som skjer når de tradisjonelle aktørene etter hvert får koblet seg til strømnettet, så vil Teslas vanvittige fart fra ingenting til denne blå bilen stå igjen som noe av det mest imponerende i bilproduksjonens historie.

(NTB Tema)

Tekniske data

Tesla Model X P90D Performance 4WD Ludicrous 6-s

Pris: 1.151.600,-

Motor: Elmotor. 539 hk 967 Nm

Batteri: Li-Ion. 90 kWh

Aks 0-100: 3,4 sek

Toppfart: 250 km/t

Forbruk: 1,93 kWh/min

Rekkevidde: 467 km

Mål (LxBxH): 5037 x 2070 x 2964 mm

Bagasjeplass: maksimalt 2194 liter

Vekt: 2439 kilo

Tilhengervekt: 2268 kilo

Artikkeltags