Test av Toyota Corolla: Revolusjonerende Toyota

OVERRASKER: Nye Toyota Corolla imponerer med gode kjøreegenskaper og et spennende design.

OVERRASKER: Nye Toyota Corolla imponerer med gode kjøreegenskaper og et spennende design. Foto:

Av

Corolla er tilbake, selvfølgelig med hybrid drivlinje. Men det er på helt andre områder enn plass og drivstofføkonomi bilen overrasker mest på.

DEL

Toyota Corolla var med på å starte Toyota-eventyret i Norge på 1970-tallet. Corolla har dessuten i lang tid vært en av verdens mest solgte biler, men vær klar over at Corolla-betegnelsen benyttes på flere modeller. På verdensbasis produseres nemlig flere generasjoner parallelt og uavhengig av hverandre, tilpasset ulik kjøpekraft. Og hjemlandet Japan har sine egne Corolla-er.

I Europa erstattet Auris Corolla kombi og stasjonsvogn i 2006. Sedanen beholdt det gamle navnet, men ble etter hvert faset ut i Norge. Nå er det igjen Corolla som gjelder over hele linja, og den nye modellen er fullstendig nyutviklet fra innerst til ytterst. Og bilen tar seg godt ut fra alle vinkler. 

LES OGSÅ (+): Test av Peugeot 508 GT: Fransk lekkerbisken 

Flere utgaver

Nye Corolla i sedan og kombiformat er globale modeller. Stasjonsvognutgaven, Corolla Touring Sports, er imidlertid kun for Europa. Den skal dekke opp gapet som oppsto etter at Avensis ble tatt ut av produksjon, og er nå Toyotas eneste stasjonsvogn på vårt kontinent. Sedanen kommer trolig ikke til Norge.

Nye Corolla stasjonsvogn har 10 centimeter lengre akselavstand enn utgående Auris og et bagasjerom på hele 596 liter. Kombien laster 361 liter med alle setene i bruk og oppleves også romsligere enn før.

Med moderne design og høy opplevd kvalitet er det nye interiøret et stort løft sammenlignet med gamle Auris. Førerplassen er funksjonelt og delikat utformet, med mulighet for lavere sittestilling enn tidligere. Setene er gode å sitte i, men har litt korte sitteputer.

Nytt nå er at man kan velge mellom to hybriddrivlinjer; en oppgradert 1,8-liters variant med 122 hestekrefter fra Prius og en splitter ny toliter. Sistnevnte yter samlet 180 hestekrefter, med et dreiemoment på 202 Nm fra elmotoren fra start, og 190 Nm fra bensinmotoren ved 4.400 omdreininger. Dette gir en akselerasjon på 0 til 100 km/t på friske åtte sekunder.

For første gang i Corolla er adaptivt understell tilgjengelig, mens firehjulsdrift dessverre ikke leveres.

LES OGSÅ (+): Test av Mercedes B-klasse: Fornyet folke-Mercedes 

Høy kjøreglede

Da vi hentet testbilen hos Toyota-forhandleren, merket vi umiddelbart at det hadde skjedd noe på kjørefronten med nye Corolla. Hemmeligheten er den nye TNGA-plattformen (Toyota New Global Architecture), med lavere tyngdepunkt og stivere karosseri.

Nye Toyota RAV4, som vi testet for et par måneder siden, kjører mye bedre enn forgjengen. Likevel synes vi at «TNGA-effekten» så langt topper seg i Corolla, som virkelig byr på glimrende kjøreegenskaper. Styring, stabilitet og kurveegenskaper er tydelig vektet i sportslig retning. Sammen med Ford Focus, plasserer nye Corolla seg dermed faktisk i toppsjiktet i dette segmentet når det gjelder kjøreopplevelse.

Motorstøyen er effektivt dempet, men stasjonsvogna vi kjørte, som rullet på 18-tommere med lav profil, var plaget med hjulstøy i høy fart.

Mer effektiv

Fjerde generasjon av Toyotas hybridsystem er optimalisert for bedre drivstofføkonomi. Og nå kan man kjøre i inntil 115 km/t uten bruk av bensinmotoren.

Vi har tidligere kritisert Toyota for den slitsomme CVT-girkassa i hybridbilene. For en bedre følelse av samsvar mellom motorhastigheten og akselerasjonen, brukes det nå mer krefter fra batteriet og elmotoren tidlig i registeret. Dette er gode forbedringer og gjør kjøringen betydelig mer harmonisk enn i utgående Auris hybrid.

Vi testet Toyota Corolla med begge hybridmotorene. Den minste opplevdes tilstrekkelig i kombimodellen og imponerte der med et forbruk på rundt 0,4 liter per mil under testen. Til stasjonsvogna ville vi gått for toliteren, som også leverte gunstige forbrukstall motorstørrelsen tatt i betraktning.

Utstyrstull

Importøren tilbyr et bredt modellprogram med mye standardutstyr til nye Corolla, hvor det burde være enkelt å finne sin favorittbil. Men topputgavene drar seg en del til prismessig. 

Ellers så vet vi ikke om man skal le eller gråte av Toyotas utstyrspolitikk om dagen. Nye RAV4, som ble lansert for et par måneder siden, kan ikke leveres med head up-display, men har elektrisk setejustering. De nye Corolla-modellene har head up-display, mens elektriske seter er umulig å få. Hva er logikken i dette?

Lexus light

Corolla-navnet er synonymt med robusthet, kvalitet – og trausthet. Vi hadde derfor aldri trodd at design og kjøreopplevelse var det som skulle bli løftet høyest opp i testen av nye Toyota Corolla. Snakk om forvandling.

Hvis førersetet hadde hatt uttrekkbar sittepute og elektrisk setejustering, interiøret enda bedre multimediesystem – og hjulstøyen ble litt redusert – kunne denne modellen like gjerne vært markedsført under Lexus-merket til Toyota. For nye Corolla har rett og slett blitt en knallbra bil, spesielt den lekre stasjonsvogna.

FAKTA TOYOTA

  • Testet modell: Corolla 2,0 stv. Executive Panorama
  • L/B/H (meter): 4,65/1,79/1,44
  • Motor: 2,0 bensin + el.motor/180 Hk
  • Ytelser: 0-100 km/t: 8,1 sek. Toppfart: 180 km/t
  • Forbruk (WLTP): 0,53 l/mil. CO2: 119 g/km
  • Pris (kr.): Fra 323.300. Testet bil: 466.300.

Artikkeltags