Kompakt, men råtøff utvendig. Moderne og stilig innvendig. Peugeot har virkelig revolusjonert sin kompakt-SUV.
Der forrige modell fremsto som ganske kjedelig, vekker nyvinningen anerkjennende blikk gatelangs.
Tøffe detaljer, brede skuldre og et generelt maskulint uttrykk er noe av hemmeligheten. Men der vi hevet øyebrynene første gang vi så den utenfra, kom smilet virkelig fram da vi åpnet dørene.
Premium-bilene får stadig tøffere kår når de skal vise hvorfor de er dyrere enn «vanlige» biler.
LES OGSÅ: Peugeot 308 GTI – franskmann på høyoktan
Interiør-løft
Dagens bilverden kjennetegnes av mange modeller der samarbeidet mellom flere fabrikker blir ganske synlig. Det hender noe skiller seg ut og virkelig er annerledes, men det er ikke altfor ofte.
Peugeots interiører har fått et betydelig løft de senere år, og med 3008 tar franskmennene den helt ut med sin nye i-cockpit. Uttrykket på dashbordet er supermoderne, med flotte materialer i sort og detaljer aluminiumslook.
Den fly-inspirerte knapperekka som er kjernen i mye av bilens betjening er råtøff.
Peugeot har også videreført det vi første gang så i småbilen 208, da den ble lansert for fire år siden: Et ørlite ratt er kombinert med instrumentering som du ser over rattet.
Avstanden fra veien, der du bør ha blikket, til instrumenteringen, som du tidvis må ha et blikk på, er marginal.
Når det digitale dashbordet i tillegg er en 12,3 tommers skjerm med en rekke fancy valgmuligheter, har sjåføren det ganske bra. Vil du ha navigasjon istedenfor speedometer og turteller er det bare å trykke på knappen. Øverst på midtkonsollen ligger enda en skjerm, denne på åtte tommer. Hva du vil ha hvor kan du velge.
LES OGSÅ: Kabrioletsalget har stupt de siste ti årene: – Kanskje er det ikke like «in» lenger
Vendt mot føreren
Knapper og skjermer er vendt mot føreren. Dessuten er midtkonsollen løftet opp, slik at man sitter godt innpakket. Et tilleggselement er at det meste kan gjøres med armene i tilnærmet hvilestilling.
Også passasjerene har det bra i nye 3008. Forsetene er gode, det samme gjelder baksetet. Tre voksne kan nok ha det trangt i bredden, men benplassen er grei for folk et stykke over gjennomsnittshøyde.
Apropos komfort hadde testbilen massasje integrert i førersetet.
Bagasjeplassen er overraskende stor. 520 liter rekke for en familie på fire, i hvert fall hvis man skjøter på med en takboks. Et tilleggsrom som tiltaler oss ligger i midtkonsollen. Under armlenet får du plass til mye.
Nye Peugeot 3008 kjører svært godt, med vekt på det komfortable. Veiens ujevnheter forsvinner, og tross nesten 22 centimeters bakkeklaring ligger tyngdepunktet lavt nok til at du ikke blir kastet altfor mye sidelengs.
Skal vi trekke den for noe er det sikten bakover.
Den er, som hos mange av konkurrentene, katastrofalt dårlig grunnet bilens formuttrykk, og ryggesensorer er et minimum av hva du trenger.
LES OGSÅ: Mer enn hver 10. bil er en Golf
Tohjulstrekk
Peugeot løfter på mange måter 3008 fra stasjonsvogn til SUV med sin nye modell. Men firehjulstrekk vil ikke være tilgjengelig på en stund. I 2018 kommer en versjon med ladbar hybrid. Da kommer også trekk på alle fire.
Med systemet AGP (Advanced Grip Control) kan du imidlertid få et avansert hjelpeprogram som skal hjelpe deg fram under ulike forhold.
På dagens bestillingsliste befinner det seg bensinmotorer på 130 og 165 hester, samt dieselmotorer 100, 120, 150 eller 180 hestekrefter. Alle er tilgjengelig med automat, unntatt billigste versjon med 100 hesters diesel. Startprisen på denne i laveste utstyrsnivå (Access) er 299.900 kroner.
Bilen vi testet hadde 120 hesters diesel og automat og topputstyrsnivået GT Line. Inngangspris på denne modellen er 373.900 kroner.
Blant standardutstyret på 3008 finner du to digitale skjermer, cruisekontroll og en rekke sikkerhetsfinesser og LED kjørelys.
Integrasjon av telefoner er også vel ivaretatt både for Android- og Apple-modeller.