Discovery Sport: SUVen med den beste stamtavla

NYESTE MODELL: Discovery Sport er Land Rovers nyeste modell. Den kom på markedet for ett år siden, og nå er den i tillegg klar med en helt ny motorserie laget på huset.

NYESTE MODELL: Discovery Sport er Land Rovers nyeste modell. Den kom på markedet for ett år siden, og nå er den i tillegg klar med en helt ny motorserie laget på huset. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Discovery Sport fra Land Rover er visuelt lik de fleste andre mellomstore SUVer. Men den har noen ess i ermet.

DEL

(Tønsbergs Blad) Land Rover Discovery Sport rullet inn på det svært lukrative familie-SUV-markedet, der det er tett i tett med biler, for ett år siden.

Den la seg i det øvre sjiktet, i selskap av biler som BMWs X3, Audi Q5 og Mercedes-Benz GLK. Sistnevnte kom nettopp i en helt ny utgave kalt GLC, og er som Discovery Sport et gigantisk såpestykke av en bil, som ligner på så å si alt annet i sjangeren.

Da Discovery Sport kom på markedet, hadde den med seg motorene fra Freelander 2, det vil si enheter som stammet fra den tiden de var under Fords eierskap, som opphørte i 2008.

Så nyheten her er ikke selve bilen, men det man finner under panseret. For nå er endelig Jaguar Land Rover klare med sine egne motorer. De har fått navnet Ingenium og lages i Wolverhampton i England.

Dieselmotorene er på 150 eller 180 hestekrefter. Testbilen vi kjører, har den minste motoren, men det høyeste utstyrsnivået.

LES OGSÅ: Går høyt ut med Discovery Sport

Uten særpreg

Det er litt synd at de nevnte SUV-modellene har så lite særpreg. Det er nå i all hovedsak grillen som skiller et snes med biler fra hverandre.

Dette henger opplagt sammen med et marked som har svært konservative kunder, som overhodet ikke vil ha noe som skiller seg ut.

For produsentene blir dette en utfordring – for hvordan skal man da rettferdiggjøre en premiumbils prispåslag?

Land Rover Discovery Sport er langt fra en billig bil i dette segmentet, og utgaven vi tester, en HSE Luxury, er på toppen av linjen.

Det betyr fint lær i interiøret, massevis av høyttalere, funky felger og mye teknisk snacks. Men altså i dette tilfellet den mest puslete motoren.

Med en egenvekt på 1,8 tonn er det temmelig opplagt at det er komfort og ikke "Sport" som er sentralt. Null til hundre tar mer enn ti sekunder.

LES OGSÅ: Best i landet – igjen

GREIT NOK: Innvendig er det ryddig, men ikke videre raffinert. Funksjonelt, solid og med et materialvalg på det jevne. Setene kunne med fordel ha vært utstyrt med en sitteplate som kan forlenges.

GREIT NOK: Innvendig er det ryddig, men ikke videre raffinert. Funksjonelt, solid og med et materialvalg på det jevne. Setene kunne med fordel ha vært utstyrt med en sitteplate som kan forlenges. Foto:

 

Sjuseter

Det man får igjen, er en behagelig turkamerat. Den nye motoren er fredeligere enn den forrige. Kun under kraftig akselerasjon kommer det et klart element av dieselkakling i kupeen.

Selve prestasjonene er temmelig like det den forrige motoren tilbød, men den nye er mer gjerrig på drivstoffet.

Den manglende spruten i motoren er ikke nødvendigvis diskvalifiserende, ettersom dette er en familiebil. Som er romslig, med bra sikt ut for alle passasjerer, noe som veier tungt når man skal på tur. Bilen har også en veldig god innvendig fleksibilitet, og kan blant annet utstyres med en ekstra seterad, slik at det blir en sjuseter.

Innvendig får man litt igjen for den noe friske prisen, for interiøret er bedre enn i tilsvarende biler fra Sør-Korea og Japan. Samtidig er ikke dette en Range Rover, så den opplevde kvaliteten er god, men ikke glitrende.

Det er plastikk, skjermen er verken spesielt stor eller videre avansert, og designen er ganske ordinær. Det føles solid, og ser man litt på stamtavla til en Land Rover, så er det et poeng. Det er likevel på sin plass å nevne at en topputstyrt Toyota RAV4 med samme motorstyrke og firehjulstrekk koster 476.000 kroner, mens den aller enkleste Discovery Sport starter på 540.000 kroner.

En terrengbil

Der Discovery Sport feier gulvet med så å si alle andre konkurrenter, er på terrengegenskaper.

Dette er ikke en bil der offroad-elementene består av plastikkhjulbuer og litt ekstra bakkeklaring. Her er det et drivverk som er laget for å komme seg opp en steinrøys. Dette har undertegnede selv prøvd under introduksjonen av modellen.

På standard piggfrie dekk har bilen helt bemerkelsesverdig gode fjellgeitegenskaper, også på snø. Skulle du ikke komme opp til hytta med denne bilen, er det faktisk meningen at du skal bruke klatreutstyr, ikke bil. At det ikke er lov å kjøre utenfor allfarvei i Norge, er så sin sak, men skulle du føle at veistandarden i Norge er under en hver kritikk kan du jo kjøpe en Discovery Sport som en slags protest.

Et annet element som løfter bilen, er stamtavla. Dette er et selskap som aldri har laget noe annet enn terrengbiler – og det vi etter hvert har valgt å kalle SUV. Dette er altså ikke noe de har funnet på de senere årene for å tekkes et voksende marked.

I og med at Land Rover aldri har laget vanlige personbiler og stasjonsvogner, leverer de heller ikke SUVer som slekter på slike biler. Hos andre produsenter har man gjerne stasjonsvogner og SUV-er som deler mange av de samme estetiske elementene, som grill og lykter. Da blir resultatet en SUV som ligner en oppblåst variant av en allerede eksisterende familiebil. Det slipper vi med en Land Rover. NTB

Land Rover Discovery Sport Td4 HSE Luxury

  • Pris: 737.900.-
  • Pris testbil: 867.000.-
  • Motor: 4 syl. diesel. Turbo. 1999 ccm. 150 hk v. 4000 o/min. 380 Nm v. 1750 o/min
  • Aks: 10,3 sekunder
  • Toppfart: 180 km/t
  • Forbruk: 0,46 l/mil (landevei), 0,64 l/mil (by), 0,53 l/mil (blandet)
  • Utslipp: 139 g/km CO2. 55 mg/km NOx.
  • Mål (LxBxH): 4599/2069/1724 mm
  • Bagasjerom: 479/1698 l
  • Egenvekt: 1829 kilo

Artikkeltags