Sjekk hvor mye de vil øke vrakpanten. Lover aller mest til båteiere for å unngå sunkne båter

Illustrasjonsbilde.

Illustrasjonsbilde. Foto:

Av

– Vi må gi gulrøtter, ikke straff, sier stortingsrepresentant for Jan Henrik Fredriksen (Frp). Partiets miljøpolitikk kan gi klingene mynter i lomma på bileiere.

DEL

Supertilbud: 5 kr for alt innhold på nett i 5 uker

FrP i regjering foreslår å bevilge 330 millioner kroner for å øke vrakpanten – men med en vri. Personbileiere får ikke en krone mer i vrakpant, og de som får tilbud om økt vrakpant må i noen tilfeller bytte ut sitt eldre forurensende kjøretøy til fordel med et mer miljøvennlig alternativ. Det skriver iFinnmark.

Slik ser Frp for seg den nye løsningen vil bli, dersom de får gjennomslag for deres miljøpolitikk:

Varebil: Bytter du ut din gamle varebil med et nullutslippskjøretøy, gis det 13 000 kroner ytterligere i vrakpanten.

Lastebil og bobil: Vrakpanten foreslås økt med 8250 kroner til lastebiler og bobilen uten krav om nytt nullutslippskjøretøy, og det samme gjør vi med campingvogner.

Mopeder og motorsykler: For første gang skal eiere av utrangerte tohjulinger kunne kvitte seg doningene. De gis 1000 kroner i vrakpant.

Fritidsbåter: Regjeringen har bestemt seg for å gi 15 000 kroner i vrakpant på fritidsbåter dersom de avhendes til et godkjent retursted.

Vil ikke straffe

I dag er vrakpanten på 3000 kroner uavhengig av hva slags bil du vraker, eller hva du eventuelt bytter til. Fredriksen sier at dette nye forslaget legger til rette for at folk velger en mer miljøvennlig bil ved nybilkjøp.

– FrP mener det er bedre å bruke gulrot fremfor pisk for å få folk til å velge mer miljøvennlig. Vi ser at dagens bilpark sakte, men sikkert fases ut til noe mer miljøvennlig. Bilen er kommet for å bli, så la de med en eldre bil få litt tid på seg til å kjøpe noe mer miljøvennlig på sikt, sier han.

Vil gi et vrakpant til båteiere

Personlig har Fredriksen vært engasjert for at det nå også skal innføres vrakpant på fritidsbåter. Det har båteiere tidligere ikke hatt tilbud om. I årenes løp har det derfor hopet seg opp så mange båter rundt omkring at det har blitt et problem. Derfor har regjeringen bestemt seg for å gi 15 000 kroner i vrakpant på fritidsbåter dersom de avhendes til et godkjent retursted.

– Jeg har engasjert meg i vrakpant til båt fordi man ser at man da har to muligheter. På den ene siden kan man spare miljøet for store miljøbelastninger. På den andre siden kan man lage næringsliv ut av det, sier han.

For så å lage industri av det

Glassfiber kan nemlig nyttiggjøres til andre ting, ifølge han.

– Det som er så bra er at vi har kommet så pass langt i dag i forhold til glassfiber at vi kan lage produkter ut av det. Da går at det an å lage næring ut av det. Det er veldig bra, slik jeg ser det.

Artikkeltags