Nå har det blitt lange ventelister på denne

Toyota RAV4 har vært på det norske markedet i 20 år og er fortsatt like populær. Innfelt: Robert Smeby, salgs- og markedsdirektør i Toyota Bilia Tønsberg.

Toyota RAV4 har vært på det norske markedet i 20 år og er fortsatt like populær. Innfelt: Robert Smeby, salgs- og markedsdirektør i Toyota Bilia Tønsberg.

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Like populær etter 20 år – også i Vestfold.

DEL

(Tønsbergs Blad) Toyota RAV4 var på mange måter bilen som på alvor fikk det norske folk til å kjøpe firehjulstrekker.

Den var et folkelig, mindre og dermed også billigere alternativ til de store SUV-ene. Og med forholdsvis enkel, men svært pålitelig mekanikk under et ytre som var lett å like.

Om verken kjøreegenskaper, plass og støynivå brakte fram de aller største lovordene, på de første årgangene, så gjorde den jobben.

Holder stand

Over 40.000 RAV4-er har funnet seg en norsk eier. Så noe riktig har Toyota definitivt gjort.

Selvfølgelig har det skjedd ting på de mer enn 20 årene som har gått seiden de første RAV4-ene satte gummien på norsk jord. Bilen har kommet i flere generasjoner, og den holder fortsatt stand. Og vel så det.

Salgsmålet for Norge i 2016 er på ca 4.500 biler. Allerede nå – etter første kvartal – har man 3.372 inngåtte kontrakter.

Gode tall også i Tønsberg

Toyota Bilia Tønsberg kjenner seg godt igjen i de gode salgstallene.

– Jeg tror det er gode tall jevnt over. Det er hyggelig med blest om bilen, sier salgs- og markedsdirektør ved Toyota Bilia Tønsberg, Robert Smeby.

– Hva er det med RAV4 som gjør at den fremdeles er så populær?

– Vi har holdt på med bilen i 20 år og det er referansebilen i sin klasse. Det er den mest solgte, har kommet ut i flere generasjoner og er populær både i Asia, USA og Europa.

– Og så har den samme motor og drivlinje som Lexus NX. Det er gull det, legger Smeby til.

Lang ventetid

Den siste versjonen som nylig ble lansert med firehjulstrekk og hybrid drivlinje er så populær at den norske importøren faktisk sliter med å skaffe nok biler. For den er ikke populær bare i Norge ...

Dette medfører ventetid på opptil ett halvt år og vel så det. Så skal du ha en slik bil i år – så bør du faktisk bestille den nå.

Om du derimot ikke trenger firehjulsdrift, men klarer deg med forhjulsdrift, ja så finnes det biler på lager. Rundt 20 prosent av de norske kundene velger sin RAV4 med forhjulsdrift.

97 prosent hybrid

En annen ting som er interessant, er motor og drivlinje det norske folk velger i sin RAV4. Av de 3.372 solgte bilene er det bare 112 biler som har bensinmotor. Resten har hybrid drivlinje. Det vil si kombinasjonen bensin og strøm.

Diesel? Nope – det finnes ikke rett og slett ikke lengre, selv om det tidligere var et svært vanlig motoralternativ også i RAV4.

– Etter at hybriden kom, tror jeg vi utelukkende har solgt hybriden. Det er ikke så rart, siden den har flere hestekrefter og lavere utslipp, forbruk og pris, sier Smeby.

Vi kan vel med det konstatere at tidene endrer seg mye og fort vedrørende drivlinjer.

Artikkeltags