(Tønsbergs Blad)

 – Dette har vært det beste halvåret siden 2000, sa administrerende direktør i Opel Norge, Bernt G. Jessen, under et pressemøte nylig. Ved årtusenskiftet var Opel det tredje største merket i Norge. Siden den gang har pilen pekt feil vei. Et halvt år ut i 2017 ligger de på 15. plass på personbilstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken. Men veksten sammenlignet med året før er pen, 59 prosent.

Jessen mener at antallet kontraktsinngåelser så langt i år ville ha gitt dem tredjeplass.

Elbilen Ampera-e ble lansert i Norge på vårparten, og nå er listen over kunder sjeldent lang.

– Vi skriver kontrakter i høyt tempo på biler som har levering i 2019. Det er et gap mellom produksjonen og vår høye etterspørsel. Vi kunne levert 1000 biler i måneden i mange måneder.

LES OGSÅ: Det har dukket opp et elbil-problem ingen liker å snakke om

Lite frafall

Jessen sier det ikke er mye frafall på grunn av ventetiden fra kunder som har skrevet kontrakt.

– Man må huske på at det er ventetid på mange av de andre elbilene også. Det er heller ikke mange som kan matche rekkevidden til Ampera-e. Det ser ut som det først er i 2020 at det blir mange nye konkurrenter til bilen.

1. august ble Opel en del av PSA-konsernet (Peugeot, Citroën og DS), da PSA sluttførte overtakelsen fra General Motors.

LES OGSÅ: Opel debuterer med den beste elbilen i klassen

Nye modeller

Jessen tror ikke det vil ha noe å si for Ampera-e.

– Vi skal fortsette å kjøpe Ampera-e fra General Motors, nå driver vi og planlegger faceliften som kommer om noen år.

Han trakk fra at slike samarbeid mellom bilprodusentene er svært vanlig, noe som også gjelder for de to kommende lanseringene deres.

Crossland X som kommer i oktober, er den første bilen som er bygget på plattformen de mindre bilene fra PSA skal benytte seg av i årene som kommer. Mens den større, Grandland X, som er ventet til Norge i november, deler mye med blant annet Peugeot 5008.

Jessen sa at dette var avtaler som ble gjort før det var klart at PSA skulle kjøpe Opel.

Han tror at begge modellene vil gjør at de vil øke salget betraktelig. Målet er å selge 1000 Grandland X og rundt 750 Crossland X neste år.