Teslas SUV klar for Norge

DØRER: Bakdørene, også kalt §'falkevingedørene», er hengslet på taket.

DØRER: Bakdørene, også kalt §'falkevingedørene», er hengslet på taket. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Om kort tid får de første kundene i Norge sin Tesla Model X.

DEL

Tesla går aldri ut med salgstall eller salgsmål for sine modeller, men de legger ikke skjul på at de forventer mye av SUV-en Model X i det norske markedet.

– Vi vet jo ikke, men tror at Norge kan bli det aller viktigste eksportmarkedet for Model X, sa Jon McNeill, sjef for Teslas salgs- og markedsavdeling, da de for første gang presenterte bilen utenfor USA, nærmere bestemt på Skøyen i Oslo.

Model X ble lansert på hjemmemarkedet mot slutten av 2015, og har siden det vært produsert i en relativt lav takt. Tesla har begrunnet dette med at de ønsker å holde kvalitetsnivået så høyt som mulig. Nå har takten kommet opp på et slikt nivå at de åpner for leveringer til Europa.

LES OGSÅ: Eierne rapporterer om Tesla-problemer

Norsk kunde

Den aller første reservasjonsholderen på en Model X i Europa skal, ifølge importøren, være norsk. Denne bilen vil bli levert om noen uker, som en del av den første leveransen til Norge.

Under arrangementet på Skøyen var det flere norskregistrerte Model X til disposisjon, visstnok amerikanske versjoner av bilen.

Førsteinntrykket er at den kjører som en Model S, og en viktig årsak er naturligvis at de er bygget på samme plattform.

Til tross for at Model X er høyere både når det gjelder takhøyde og bakkeklaring, gjør den betydelige vekten fra batteriene, som er plassert lavt og midt i bilen, at den ikke føles like topptung som mange andre SUV-er.

LES OGSÅ: CO2-utslippet og elbilsalget stuper

– Markedets raskeste SUV

– Dette er også den sikreste SUV-en noensinne, sa McNeill.

Han siktet til undersøkelser som viser at sjansene for at bilen tipper, er langt mindre enn i andre SUV-er. Grunnen er blant annet at mye av bilens vekt er lavt plassert. Også ved en kollisjon i siden tåler bilen mer enn andre biler fra samme segment.

– I tillegg er det den raskeste SUV-en som er på markedet.

Toppmodellen, Model X P90D, med "Ludicrous mode", gjør null til hundre på 3,4 sekunder.

LES OGSÅ: Her er Teslas nye storselger

Trykkabin

En annen spektakulær sak er "falkevingedørene", bakdørene som er hengslet på taket. De skal gjøre at det er enkelt å stige ut og inn av baksetene, men de gjør samtidig at skiboks og takstativ utgår.

Dette kompenseres med at bilen kan ha hengerfeste, der man kan montere på stativer for ski og sykler. Bilen skal også klare å trekke en henger på vel 2,2 tonn.

En annen nyvinning som kommer med Model X, er et klimaanlegg med en innstilling de har kalt det noe avskrekkende "Bioweapon defence mode." Her byttes all luft i kupeen ut med ny, renset luft, og produsenten sier at så å si ingen ting av forurensning eller støv slipper inn i det som blir en trykkabin.

De første europeiske bilene skal nå være på Teslas fabrikk i Nederland for klargjøring, før de om kort leveres ut til kunder i en rekke europeiske land.

Artikkeltags