Nye Toyota Prius: Forbedret hybridikon

Bra kjøp: Smart teknologi til hyggelig pris gjør Prius til en av Toyotas mest attraktive modeller akkurat nå.Alle foto: Knut Jørgen Solheim Heum

Bra kjøp: Smart teknologi til hyggelig pris gjør Prius til en av Toyotas mest attraktive modeller akkurat nå.Alle foto: Knut Jørgen Solheim Heum

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Nye Prius bygger videre på Toyotas velprøvde hybridformel, men overrasker positivt innenfor områder vi på forhånd ikke hadde forventet.

DEL

(Tønsbergs Blad) Toyota er selve pioneren blant bilprodusentene innen hybridteknologi og har solgt 8,5 millioner hybridbiler på verdensbasis. Siden lansering av første generasjonen Prius i 1997, har den fungert som Toyotas teknologiambassadør og er opphavet til det som i dag utgjør rundt 30 hybridmodeller fra Toyota-konsernet.

Mens den første modellen var en Corolla-lignende sedan, fikk Prius allerede fra andre generasjon sin karakteristiske dråpeformede silhuett i kombiformat, som bilen har beholdt fram til i dag rett og slett fordi at dette er den mest aerodynamiske løsningen.

Toyota har ofte blitt kritisert for å designe kjedelige biler, men det kan man vel neppe si om nye Prius. Inspirert fra hydrogenfetter Mirai, har den nye hybridbilen fått et usedvanlig skarpt design med kantede linjer og særpreget takprofil.

Lavere og bredere enn før har den nye modellen en mer sportslig utstråling. For øvrig er dette første Prius som kan trekke en tilhenger.

Flotte instrumenter

Spesielt hyggelig – siden Toyota RAV4 Hybrid nylig fikk pepper av oss på akkurat dette området – er det å bli møtt med de elegante og informative instrumentene i nye Prius. Her er det så mye spennende å følge med på at man må skjerpe seg for ikke å ta øyene for lenge vekk fra veien. Viktig informasjon som hastighet og fartsgrense vises imidlertid rett i frontruta.

Også fint at førersetet nå kan senkes tilstrekkelig til at vi fikk fram go’-følelsen bak rattet, selv om sitteputen fortsatt blir i det korteste laget for en høyreist person. De innvendige plassforholdene er noe bedre enn på dagens modell, men takhøyden i baksetet er begrenset. Bagasjerommet er på 501 liter.

Nye Prius kommer i tre utstyrsversjoner. Alle utgavene har autobrems, skilt gjenkjenning, tretthetsvarsler, filskiftevarsling (med styreassistanse) og adaptiv cruise control som standard.

Fu­tu­ris­tisk: Helt nytt og mo­der­ne dash­bord i fjer­de ge­ne­ra­sjon Prius.

Fu­tu­ris­tisk: Helt nytt og mo­der­ne dash­bord i fjer­de ge­ne­ra­sjon Prius.

Forbedret hybridsystem

Med fjerde generasjon Prius har CO2-utslippet kommet ned mot 70 gram per kilometer. Det gjennomsnittlige drivstofforbruket er 0,30 liter per mil, mot 0,39 l/mil for forgjengeren.

Endringer i den hybride drivlinjen står her sentralt, inkludert videreutvikling av den 1,8-liters store bensinmotoren med Atkinson syklus, som nå har en termisk virkningsgrad på hele 40 prosent. Samtidig er viktige komponenter i hybridsystemet som transakselen, elmotoren og kraftkontroll-enheten redesignet, ifølge Toyota, for å spare vekt og forbedre effektiviteten. Batteriet er fortsatt av typen nikkel-metallhydrid med omtrent samme kapasitet som tidligere.

Mens det var ventet at Toyota ville øke den totale systemeffekten til nye Prius, ble i stedet effekten redusert fra 136 til 122 hestekrefter. Ny kraftkontroll-enhet, som tillater hybridsystemet å benytte mer elektriske krefter, gjør imidlertid at den nye modellen faktisk oppleves sprekere enn gamlefar.

Følg energistrømmen: Midtplasserte instrumenter med poeng for økonomisk kjøring i hybriden Prius.

Følg energistrømmen: Midtplasserte instrumenter med poeng for økonomisk kjøring i hybriden Prius.

Den store overraskelsen

Til tross for de tekniske forbedringene, er det likevel innenfor et annet område nye Prius blomstrer og det gjelder, noe overraskende, kjøreegenskapene. Man kan si mye bra om de tidligere Prius-generasjonene, men kjøremessig har de vært et eneste stort gjesp. Men det er det slutt på nå.

Nykommeren er konstruert på Toyotas nyutviklede TNGA-plattform, med redusert tyngdepunkt, stivere karosseri og nytt bakhjulsoppheng for bedre stabilitet. Sammen med økt respons fra gasspedalen og forbedret styring har nye Prius blitt morsom å kjøre. Sånn sett fortjener den nye modellen kanskje en enda sterkere motorvariant i programmet.

Nå bygges dessuten motorturtallet opp gradvis i takt med at farten øker og gjør at akselerasjonen føles mer naturlig enn tidligere erfaringer med CVT-girkassa. Samtidig er kjørelengden på ren elektrisitet (før bensinmotoren slår inn) merkbart utvidet sammenlignet med de andre hybridene fra Toyota.

I forhold til en elbil blir den elektriske kjøringen naturligvis fortsatt beskjeden, men et oppnåelig bensinforbruk på under halvliteren på mila så å si uansett type kjøring er slett ikke verst. Vekslingen mellom elektrisk motor og bensinmotor skjer på sedvanlig Toyota-vis fullstendig sømløst.

Ekstrem: Toyota Prius har en særpreget bakstuss med vertikale lykter.

Ekstrem: Toyota Prius har en særpreget bakstuss med vertikale lykter.

Ladehybrid kommer

For dem som er skuffet over at det ikke er gjort enda større endringer i hybridsystemet til den nye Prius-en, er svaret: Det kommer mer. For et par uker siden hadde nemlig Toyota verdenspremiere på den nye ladbare versjonen av Prius; Plug-in Hybrid, på New York International Auto Show. Denne modellen vil oppnå en elektrisk rekkevidde på over 50 kilometer, omtrent det dobbelte av forgjengerens. Gjennomsnittlig drivstofforbruk er oppgitt til 0,14 liter per mil for ladehybriden.

For å skille kommende Prius Plug-in Hybrid fra «vanlig» Prius, vil den blant annet få et annerledes front- og bakparti. Bilen kommer til Norge mot slutten av året.

Toyota Prius

Testet modell: Prius Hybrid Executive

L/B/H (meter): 4,54/1,47/1,76

Motor: 1,8 bensin+elmotorer/122 Hk/142+163 Nm

Ytelser: 0–100 km/t: 10,6 sek. Toppfart: 180 km/t

Forbruk: 0,33 l/mil. CO2: 76 g/km

Priser (kr): Fra 299.900. Testbil: 337.300.

Artikkeltags