Kodeklubb - ikke helt hjernedødt.

Kristian koder med blokker.

Kristian koder med blokker. Foto:

Av
DEL

LeserbrevMandag er det nok en gang klart for Kodeklubben Sandefjord. Hvorfor driver vi egentlig med denne kodeklubben? Har ikke ungdommen nok tid foran datamaskinen? Burde de ikke heller spille fotball?
Initiativet "Lær Kidsa koding" ble startet for å lære unge å bruke datamaskin kreativt. Få, om noen, skoler underviste i slik bruk av data. På skolen lærer man å lage Powerpoint-presentasjoner, worddokumenter og kanskje litt Excel. På nettet søkes det etter artikler om fagstoff som andre har skrevet. Så ser vi på video på youtube.
Kodeklubben underviser i det vi kalte for programmering, men som nå kalles koding. Utgangspunktet er en oppgavesamling. Vi bruker enkle, visuelle verktøy, slik at de kommer kjapt i gang, og når de er ferdige med oppgaven begynner moroa. Oppgavene er nemlig aldri helt ferdig når de er ferdig. Kanskje skal man lage et spill. Hva om vi vil legge til en ekstra skurk i spillet? Hva om vi vil ha to spillere? Hva om vi vil ha poengberegning? Hva er en variabel? Hvorfor hopper frosken gjennom veggen når jeg har sagt at den ikke skal gjøre det? Hvem får mest poeng på spillet jeg akkurat laget? Hvordan fikk naboen til det han gjorde der?
Oppgavene som ungdommene lager til seg selv er ofte mer avanserte enn utgangspunktet fra oppgavesamlingen. Det samme spillet, laget av to forskjellige ungdommer, blir helt ulike sluttprodukt. Og det er helt greit! For vi er ikke ute etter å fylle andre kriterier enn de ungdommene lager selv. Men de er strenge.
Lær kidsa koding. Fotballproffer er det ikke mange av, men alle vil komme borti en datamaskin i løpet av arbeidslivet.Ikke vær en forbruker. Bli en produsent. Kodeklubben Sandefjord holder til på Sandefjord bibliotek, mandager kl 17 til 19.

Send inn tekst og bilder «

Her kan du sende inn stoff og bilder til nett og papir!

Artikkeltags