Vil bli et flaggskip: Komplett tenker å bli mer som Amazon og Ali Baba. For tiden jobber de med å få i land avtaler med produsenter, leverandører og agenturer, som vil selge varene sine via Komplett. Vareutvalget skal opp fra dagens 35.000 til over en million i løpet av to-tre år. Da blir det flere ansatte på hovedkontoret i Sandefjord. Foto: Morten Fredheim Solberg

Komplett tenker kjempestort

Komplett vil øke vareutvalget 30 ganger de neste par årene. Planen skal settes ut i livet til høsten. Det betyr flere arbeidsplasser til Sandefjord.
Av
Publisert

Sandefjord er landets netthandelshovedstad. Lokomotivet er Komplett. Og nå jobber de med planer om en enorm vekst de neste par årene. De tar Sandefjord Næringsforening og tenker stort. Kjempestort faktisk.

– Dette er et omfattende prosjekt. Leverandøravtale for det nye konseptet ble signert i forrige uke, forteller Kompletts konsernsjef, Ole Vinje.

I forrige uke fortalte professor Torger Reve ved Handelshøyskolen BI at dersom det skal etableres et Ali Baba i Norge, så må det være  noen i Sandefjord som gjør det. Kinesiske Ali Baba er verdens største netthandelbutikk. De har ikke én eneste vare på lager. At dette bør være mulig i Sandefjord, er ikke professoren i tvil om.

Og det er akkurat dette Komplett nå ønsker å gjøre.

Vi bygger opp en teknologi som gjør at andre aktører – produsenter, leverandører, agenturer – kan selge seg inn mot markedet via vår etablerte plattform.

Ole Vinje, konsernsjef i Komplett

Beslutningen om å legge om til en annen type drift ble tatt allerede for et par år siden, men det er først nå netthandelskonsernet på Kullerød ønsker å fortelle om planene.

Planen er altså å bli Norges – kanskje Europas – svar på Ali Baba. Modellen Komplett nå jobber opp mot kan også sammenlignes med netthandelskjempen Amazon.com.

Sikter mot Europa

Konsernsjefen ivrer når han nå endelig får lov til å fortelle pressen om planene.

– Vi bygger opp en teknologi som gjør at andre aktører – produsenter, leverandører, agenturer – kan selge seg inn mot markedet via vår etablerte plattform, forteller han.

Kundene skal altså kunne handle varer fra komplett.no, mens varene ikke nødvendigvis importeres og lagerføres av Sandefjord-selskapet selv. Fakturaer og IT-systemer er noe av det Komplett vil ta seg av. Selve lageret kan ligge et helt annet sted.

Komplett er godt kjent blant forbrukerne. Selskapet mener den nye strategien vil gjøre livet enklere for dem som handler på internett.

En eksplosjon av varer

  • Kompletts vareutvalg i dag: 35.000.
  • Vareutvalg om to-tre år: Minst én million varer.
  • Jobber med å sikre avtaler med nye produsenter og leverandører som vil selge på internett.
  • Kilde: Komplett

– Alt handler om å skape enkelhet for kundene. Vi vil få et betydelig større vareutvalg. Jeg tror framtidens forbrukere ikke orker å forholde seg til 15-20 nettbutikker, men en håndfull, sier Vinje.

Vekstsjefen: – Vi skal vokse kraftig framover, sier Kompletts konsernsjef Ole Vinje. Pressefoto

Vekstsjefen: – Vi skal vokse kraftig framover, sier Kompletts konsernsjef Ole Vinje. Pressefoto

Løsningen Komplett nå jobber med har også blitt etterspurt av produsenter de har blitt kontaktet av de siste årene. Selskapet sier de nå er i dialog med flere store og små leverandører av varer, både i Norge og ute i Europa.

Les også: Komplett økte med halvannen milliard

Vil ha kompetansen her

Komplett investerer for tiden store summer i å utvikle en netthandelsplattform som kan fungere for et mangedoblet handelsvolum. Hvor mye selskapet investerer vil det ikke ut med, men toppsjefen bekrefter at det er «store beløper for oss».

Kompletts vekst i 2015

  • Kompletts regnskaper for 2015 viser at de allerede vokser kraftig.
  • Tall i mill. kr. for 2015 (2014).
  • Driftsinntekter: 7.286 (5.822).
  • Res. før skatt: 121 (75).
  • Kilde: Komplett

Mesteparten av den planlagte veksten vil skje utenfor Sandefjord. Den strategisk viktigste kompetansen – blant annet webutviklere, systemutviklere og en helt ny avdeling for kontakt med nye partnere – er enten nylig etablert eller under etablering i Sandefjord.

– Men mye av den praktiske kompetansen kan sitte andre steder. Vi vokser også andre steder enn Sandefjord, siden vi ikke får tak i all kompetansen her, sier konsernsjefen.

Artikkeltags