Lars Kristian står bak stor julesatsing: – Det skal være 100 prosent morsomt og spennende

INNSPILLING: Regissør Lars Kristian Flemmen (bak til venstre) under innspillingen av «Jul i Blodfjell» i fjor. Ved bordet sitter de meritterte norske skuespillerne Fridtjov Såheim, Ine Jansen og Trond Fausa Aurvåg.

INNSPILLING: Regissør Lars Kristian Flemmen (bak til venstre) under innspillingen av «Jul i Blodfjell» i fjor. Ved bordet sitter de meritterte norske skuespillerne Fridtjov Såheim, Ine Jansen og Trond Fausa Aurvåg. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Bak en av TV Norges dyreste egenproduksjoner noensinne står en regissør fra hvalfangerbyen Sandefjord.

DEL

Lars Kristian Flemmen startet karrièren som skuespiller, og var blant annet syngende servitør da Hvalsommer gjorde sin første sommerrevy i 2004.

13 år senere er han kanskje best kjent som regissør av flere TV-suksesser, og ble blant annet nominert til Gullruten i 2014 for regien av humorserien «Costa del Kongsvik».

I disse dager gjør julekalenderen «Jul i Blodfjell» stor suksess på norske TV-skjermer.

Over 600.000 har sett den første episoden av serien – som er regissert av ingen ringere enn sandefjordingen Flemmen.

– Tilbakemeldingene har vært veldig gode. Det har vært jevnt over veldig stor entusiasme for serien, sier Flemmen, som jobber for Seefood – produksjonsselskapet som står bak serien.

LES OGSÅ: Vinteridyll da julegrana ble tent i Sandefjord

– «Smart uttenkt» og «overraskende spennende»

Den nye julekalenderen har blitt tatt ganske godt imot av anmelderne også.

VG, Dagbladet, P3 og Aftenposten ga alle «Jul i Blodfjell» terningkast fire, mens Dagsavisen ikke var like imponert, og trillet en treer.

– Handlingen er smart uttenkt, ganske spennende og passe festlig satt sammen. Selv for dem med bare et ørlite fnugg av blodsvart humor bør «Jul i Blodfjell» være et hysterisk morsomt innfall: En julekalender der hver «luke» er et nytt mord, skriver VG, mens Aftenpostens anmelder mener serien er «et friskt, mørkt og makabert innslag i all juleidyllen».

– «Jul i Blodfjell» tar krimintrigen på langt større alvor enn hva et kjapt blikk på rollelista skulle tilsi, skriver Dagbladet.

LES OGSÅ: Setter opp juleklassiker i Hjertnes

– Til tross for at de fleste ga oss terningkast fire, var de stort sett veldig entusiastiske. Det er moro, så klart, sier Flemmen fornøyd.

(Saken fortsetter under bildet)

JULEKALENDER: «Jul i Blodfjell går på norske TV-skjermer i disse dager, og har med en stjernespekket gjeng med skuespillere: Fra venstre: Atle Antonsen, Jon Øigarden, Lene Kongsvik Johansen, Jakob Schøyen Andersen, Fridtjov Såheim, Kevin Vågenes, Trond Fausa Aurvåg og Ine Jansen.

JULEKALENDER: «Jul i Blodfjell går på norske TV-skjermer i disse dager, og har med en stjernespekket gjeng med skuespillere: Fra venstre: Atle Antonsen, Jon Øigarden, Lene Kongsvik Johansen, Jakob Schøyen Andersen, Fridtjov Såheim, Kevin Vågenes, Trond Fausa Aurvåg og Ine Jansen. Foto:

Høytid utenom det vanlige

For dem som ikke har fått med seg noen av de første episodene, er «Jul i Blodfjell» en humoristisk krimserie der den dysfunksjonelle Soot-slekten drar til høyfjellshotellet Blodfjell for å feire jul.

Alle møter opp i håp om å karre til seg arven etter søkkrike onkel Konrad, men det blir isteden et drama hvor én etter én blir drept av en ukjent morder bak hver luke i julekalenderen.

LES OGSÅ: – Sandefjordinger i telt er en helt egen greie. Ingen kan å feste som dem.

Blant skuespillerne finner man kjente navn som Atle Antonsen, Fridtjov Såheim,  Ine Jansen, Trond Fausa Aurvåg, Lene Kongsvik Johansen, Kevin Vågenes og Jon Øigarden.

– Det som har vært nøtta i Blodfjell er kombinasjonen mellom krim og komedie. Det har vært gjort før på mange måter, men vi hadde lyst til å motbevise det gamle dogmet om at man ikke må gjøre det så alvorlig at man slår i hjel humoren, eller så morsomt at man slår i hjel alvoret. Vi mente at det kunne være 100 prosent morsomt og 100 prosent spennende i samme serie, sier regissøren.

Han synes det første manuset var veldig morsomt, men følte at alvoret og spenningen ikke var like mye til stede.

– Jeg tenkte at vi kunne lage dette som om det var en spenningsserie. Både visuelt, men også med genuint spennende partier, hvor drapene ikke bare er tull. Det er morsomme måter drapene skjer på, men det er alvorlig. Det var viktig at vi hadde et krimplott som ikke bare var tøys. Hvis du gidder å følge serien helt til julaften skal du få den deilige, tilfredsstillende overraskelsen som du får når du har lest en ålreit krimbok, lover Flemmen.

(Saken fortsetter under bildet)

PÅ DIKEMARK: Julekalenderen ble spilt inn på det nedlagte psykiatriske sykehuset i Asker.

PÅ DIKEMARK: Julekalenderen ble spilt inn på det nedlagte psykiatriske sykehuset i Asker. Foto:

– Alltid likt krim

For å få den rette stemningen, ble serien spilt inn på Dikemark – det nedlagte psykiatriske sykehuset i Asker.

– Den første vi så for oss var et laftet, knirkete trehotell med rosemaling. Men vi fant ikke et sted der vi kunne løse alt, og måtte vært på mange forskjellige steder. Så var vi så heldige at vi fant dette bygget på Dikemark, forteller Flemmen.

Det ble imidlertid litt mer komplisert enn Flemmen & co hadde sett for seg.

Bygget ble nemlig fredet innvendig av Riksantikvaren. Det bød på en rekke utfordringer, selv om man ikke nødvendigvis kan se det på sluttproduktet.

(Saken fortsetter under faktaboksen)

«Jul i Blodfjell»

Humorkrimadventserie i 24 deler, som hadde premiere 1. desember.
Sendes daglig på TV Norge kl. 19.30 og på DPlay.
Regi: Lars Kristian Flemmen, som er oppvokst i Sandefjord.
Manus: Cristopher Pahle, Martin Zimmer (Idé: Kjetil Indregard).
Med: Trond Fausa Aurvåg, Ine Jansen, Atle Antonsen, Lene Kongsvik, Fridtjov Såheim, Kevin Vågenes m.fl.

– Vi hadde for eksempel et teppe i trappa som ikke satt fast. Der ble det noen nestenulykker, sier 30-åringen, som for det meste har jobbet med humor.

– Jeg har bare laget én krim tidligere, en påskeserie som gikk på norske nettaviser. Men det er 8–9 år siden, og den vitner om veldig mange ferske mennesker som lager film! sier regissøren og ler.

– Men jeg har alltid vært glad i sjangeren. Det er veldig gøy å utvikle og klekke ut et krimplott. Men det stilles høye krav, siden nordmenn er utrolig godt vant med krim, tilføyer han.

– Skal holde folk spent hver dag

Flemmen vil ikke røpe summen på prosjektet, men sier at serien er mye rimeligere enn en vanlig dramaproduksjon, selv om den er en av TV Norges dyreste egenproduksjoner gjennom tidene.

Han håper de korte episodene kan være en suksessformel for julekalenderen i en tøff TV-hverdag.

– Det er annerledes å jobbe med dette siden episodene er så korte, og ekstra komplisert siden vi skal få et krimplott til å gå opp. I tillegg skal vi holde folk såpass spent hver eneste dag hele jula, slik at de gidder å se alle episodene. I 2017 er det vanskelig, siden folks TV-vaner er endret. Men vi har en fordel siden vi har korte og lettspiste episoder som man kan se gratis på nett. Det gjør det litt mer spiselig, mener Flemmen.

Etter flere år med TV-produksjoner på rad og rekke, er han nå inne i en litt roligere periode.

– Jeg rakk akkurat å få en sønn helt på slutten av innspillingen i desember i fjor. Det var litt av en timing, men selvsagt fantastisk! Etter et halvt år der jeg nesten har vært fraværende, og kona har gjort det meste, har jeg nå pappaperm. Det er så nærme pause som man kommer!

Artikkeltags