Sandefjordingens YouTube-kanal pellekofficial er dermed den tredje mest populære i Norge, bare slått av Bergens-musikeren Alan Walker og Sara Mozetics «gjør det selv»-videoer på kanalen SaraBeautyCorner.

I løpet av de seks årene som er gått siden Åsly lanserte YouTube-kanalen, har han under artistnavnet PelleK fått enorm respons på videoene han har lagt ut.

Vokalisten, multi-instrumentalisten og skuespilleren lager musikkvideoer som fans over hele verden ønsker seg. Sandefjordingen synger i hovedsak metalversjoner av andre artisters låter, men også filmmelodier og noen egne sanger.

400 videoer

Så langt har han lagt ut rundt 400 musikkvideoer på YouTube. For halvannet år siden passerte han én million «pellekofficial»-abonnenter, og nå har Åsly altså dobbelt dette tallet.

Den norske YouTube-topplisten

  • 1) Alan Walker, 5.823.734 abonnenter.
  • 2) SaraBeautyCorner, 5.016.955 abo.
  • 3) pellekofficial, 2.063.421 abo.
  • 4) Frog Leap Studios, 1.473.852 abo.
  • 5) TVNorge, 1.389.960 abo.
  • 6) Red Arcade, 833.038 abo.
  • 7) MKIceAndFire, 741.006 abo.
  • 8) FRIKK, 732.833 abo.
  • 9) Nico & Vinz, 724.081 abo.
  • 10) Two Steps From Hell, 586.753 abo.
  • 11) KygoMusic, 531.616 abo.
  • 12) K-391, 527.153 abo.
  • 13) World of Longplays, 519.472 abo.
  • 14) Isawi Vlogs, 493.337 abo.
  • 15) PistolShrimps, 468.061 abo.

Kilde: socialblade.com

 

Åsly har i flere år jobbet 12-15 timer i døgnet med å perfeksjonere sangstemmen og å lage musikkvideoer i hjemmestudioet.

Nå begynner jobbingen virkelig å kaste av seg, i form av kjendisstatus, TV- og filmoppdrag, sponsoravtaler og solide pengeinntekter.

 

Sandefjordingen har blant annet deltatt i «Skal vi danse» på TV2, og han har en av hovedrollene i «Creators - The Past», en internasjonal fantasyfilm som er ferdig innspilt, men ennå ikke utgitt.

I 2015 ble «pellekofficial» kåret til årets musikkanal under prisutdelingen Gullsnutten, Norges offisielle kåring av de mest toneangivende youtuberne.

God inntekt

SB har tidligere skrevet at han hver måned får rundt 80.000 kroner fra fans som donerer en dollar eller mer per video. I tillegg kommer annonseinntektene fra Google, som eier YouTube, og som også utgjør rundt 80.000 kroner per måned.

Sandefjordingen har også gitt ut nærmere 20 CD-er. Salget av disse og enkeltlåter samt fanprodukter som hettegensere, T-skjorter og kopper kan utgjøre over 200.000 kroner i måneden.

Samboer med kjendisblogger

Noe av pengene har han investert i et hus i Sandefjord til 5,7 millioner kroner.

Det kjøpte han i fjor sammen med kjæresten Stina Bakken, som er en av landets mest populære bloggere.