En godtepose av sang, dans og spilleglede

Artikkelen er over 6 år gammel

Les anmeldelsen av Robin Hood.

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

UNDRINGEN HAR VÆRT framsatt før, men etter drøye to kveldstimer på Vonheim torsdag kveld, er den verdt å gjenta: Hva er det i drikkevannet i Kodal og Andebu? Noe må det være, for hvordan ellers kan slike små bygdesamfunn produsere så mange scenetalenter, så mye virketrang og så mye herlig kreativitet? Jeg har ikke svaret, men resultatet viser seg til fulle i Kodal Ungdomslag Amatørteaters (KULA) oppsetning av musikalen «Robin Hood – for kjærlighet og rettferdighet».

VI KJENNER ALLE HISTORIEN om folkeforføreren og frihetskjemperen Robin Hood som nekter å underkaste seg den grådige og maktsyke sheriffen av Nottingham og som sammen med sin mer eller mindre kampvillige gruppe av fredløse, tar opp kampen mot sheriffen for å styrte den dekadente og pengegriske prins Johan. Den historien følger også regissør Espen Rolstad og hans ensemble på 33 skuespillere, men musikalvarianten KULA leker seg med på Vonheim, er skrevet og komponert av tyske Martin Doebke og er aldri før blitt vist i Norge. Det er Rolstad selv som har oversatt teksten fra tysk til norsk.

SE BILDER FRA FORESTILLINGEN HER!

DEN JOBBEN HAR HAN utvilsomt kost seg grundig med, for den ene vittigheten avløser den andre stykket igjennom, og ikke sjelden er poengene rent ut lårklaskende gode. Tatt i betraktning at vi både kjenner historien meget vel og at det brukes mye tid og energi på poenger som ikke direkte driver historien videre, fenger likevel fortellingen så det monner. Det er intet mindre enn en bragd. En bragd en estetisk vakker og hyperfunksjonell scenografi (Jarle Hem) skal ha mye av æren for. Her skifter stemningene og tablåene nesten som på film, og sammen med overbevisende skuespill og sang, blir vi minnet om hvorfor teater på sitt beste har en magisk virkning på oss: Vi blir dratt opp og ned og ut og inn gjennom hele følelsesregisteret på rekordtid. Jeg snufser, smiler, ler, gisper og sitrer om hverandre og sitter lett medtatt tilbake når det hele er over.

DET BLIR I DET HELE TATT utført svært mange bragder i denne forestillingen, og den største står kanskje Rune Myhre Jonassen som sheriffen av Nottingham for? Maken til slesk og slu figur skal det godt gjøres å framstille, og når han topper det hele som en annen Alice Cooper i sangnumrene, er det hatten av fra meg. Hatten av er det også til Kjetil Berge som fjellstø, sangsterk og høyst troverdig Robin Hood. Robin Norsgård Larsens herlige dobbeltroller som stumme Tim og sangvinske prins Johan, må også trekkes fram som ekstra søte sukkertøy i en uimotståelig godtepose av sang, dans, nydelige kostymer og ekte spilleglede.

ROBIN HOOD er en skikkelig lagseier på hjemmebane for KULA, og når lyden etter hvert går seg til i Sherwoodskogen på Vonheim, bør det være duket for køkjøring nordover på fylkesvei 305 de neste ukene.

FLEMMING HOFMANN TVEITAN