Gå til sidens hovedinnhold

– Grav ut museum i Gokstadhaugen

Artikkelen er over 11 år gammel

Hvordan skal vi gjøre Sandefjord mer attraktiv for turister og andre besøkende?

Dette omfattende temaet sto på agendaen til reiselivssjef Ellen Larsen og styreleder Pål Berthling Hansen i Sandefjord Reiselivsforening da de inviterte medlemmene til idémyldring denne uka.

På møtet kastet ordfører Bjørn Ole Gleditsch ut en løs ball om å grave ut Gokstadhaugen og skape et opplevelsessenter inne i haugen.

Del

Alle leire representert

Politikere, næringsdrivende, kommuneansatte, ordfører, hotellfolk og kulturaktører. De var alle representert og møtte temaet med et åpent sinn og kreativ skrivekløe.

– Dette er et stort og viktig tema, og det må behandles i fellesskap, åpnet styrelederen og skisserte tre hovedtemaer han mente det var lurt å reflektere over: Nye produkter, hvordan foredle det eksisterende, samt relasjonsbygging.

LES OGSÅ: Manglet 39.000 for å markedsføre byen

TV-studio på Midtåsen?

Ifølge Berthling Hansen ble det lagt fram mange kreative ideer, og han har flere håndfuller med gode forslag som reiselivsforeningen sammen med handelsstand, politikere og andre skal jobbe med framover.

– En gjenganger var Sandefjord som festivalby, og særlig spennende var tanken om å rendyrke sankthans som et særlig spesielt sandefjordsfenomen, sier han.

LES OGSÅ: "Hallo. Dette er ikke en forstad til Oslo"

Forsamlingen så for seg starten på sommeren 23. juni med vår unike båtkortesje, ad hoc-restauranter i skjærgården og kanskje et TV-studio på Midtåsen der den blå Sandefjordsfjorden åpenbarer seg i bakgrunnen.

LES OGSÅ: Flere ferierer i Vestfold

Langsiktige planer

– Det er ikke sikkert at akkurat det er den beste ideen, men vi er ganske enige om at det er lurt å ta tak i noe eksisterende og rendyrke dette. Skape noe som kan vare på sikt, understreker Berthling Hansen.

Han trekker fram vikingarven som en helt unik mulighet.


Dette var altså et forum for idémyldring, og reiselivssjefen konkluderer med at møtet var svært matnyttig.

Må styrke produktet

– Det er ingen tvil om at vi må styrke produktet Sandefjord. Kravene blir større og vi møter hard konkurranse fra andre. Selv om vi møter et økt tilsig av tilfeldige turister, er det farlig å bruke det som sovepute, sier hun.

Berthling Hansen er klar på at det er maktpåliggende for Sandefjord at vi utarbeider en felles strategi, et verktøy for utvikling som kan virke over et løp på 10 til 20 år.

LES OGSÅ: Torp kan selges bedre

– Reiselivsforeningen skal sørge for at disse tankene ikke havner i skuffen, selv om dette er starten på en lang prosess, sier han.

LES OGSÅ: Reiselivet får Torp-kontor

Kommentarer til denne saken