Gå til sidens hovedinnhold

En stor kunstner har gått bort

Artikkelen er over 10 år gammel

Den tidligere programlederen, skuespilleren, komponisten og musikeren fra Sandefjord, Eyvind Solås, døde langfredag.

Solås, som ble 73 år gammel, døde sent langfredag etter en kort sykdomsperiode, melder hans tidligere arbeidsgiver, NRK.

Begavet

Solås var født og oppvokst i Sandefjord, men dro som ung mann ut i verden for å studere musikk. Han begynte på musikkonservatoriet i Oslo, og den unge begavelsen ble raskt fanget opp som et kjempetalent. Det førte til at han fikk statsstipend for å studere ved Musikkhøyskolen i Köln i Tyskland.

I 1968 tok han magistergrad i musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo med emnet En studie i Harald Sæveruds scenemusikk til Peer Gynt.

Gikk til scenen

Sandefjordingen var aktiv som skuespiller og komponist ved Studentteateret, og senere ved Teaterverkstedet i Oslo i perioden 1959–66. I flere år var han også aktiv som skuespiller i profesjonell sammenheng på steder som Riksteatret, Teater Ibsen og i flere revyer av Ole Paus. Teateret var utgangspunkt for Solås' utvikling som komponist, og i følge Wikipedia sa han selv om peroden: «I særlig grad fikk jeg her en rekke stilistiske utfordringer samt en gryende forståelse av musikk som en viktig del av en større kunstnerisk sammenheng.»

LES OGSÅ: Autoritær "prest".

Solås ble ansatt i NRK i 1969. Der arbeidet han helt fram til 2002. I forbindelse med jobben møtte han, som én av ytterst få nordmenn, Hitlers rustningsminister Albert Speer. Det skjedde i 1980, et års tid før Speer døde. Møtet kom i stand i forbindelse med et TV-program Solås lagde om musikk og nazisme.

Ofte i Sandefjord

Selv om Solås tidlig reiste ut, beholdt han kontakten med Sandefjord, der han fortsatt er registrert med bolig, i tillegg til hjemmet i Oslo. Han benyttet Sandefjord flittig som ferieby. Han foretrakk også hjembyen når han skulle komponere.

LES OGSÅ: Solås, nå også på dansk.

Solås engasjerte seg i hva som foregikk i hjembyen. Han var blant annet opptatt av å verne Sandefjords gamle bebyggelse.

Følgende sa han til Sandefjords Blad i 2008:

 – Jeg er ganske ofte i hjembyen min og da finner jeg det naturlig å vandre rundt i de eldre, mer eller mindre urørte strøkene. Da gleder jeg meg over det som er bevart, og som jeg vet turister liker. Er ikke Sandefjord en turistby? Da må vi jo bevare det som besøkende kommer for å se! Ikke ødelegg den profilerte estetikken som gamle hus og miljøer representerer. Jeg reagerer på den kortsiktige tenkningen bak rivetankegangen. Har vi lov til å ta fra kommende slekter bygningshistorien vår?

LES OGSÅ: Inspirert Solås om Kurt Weil.

Trykk "neste bilde" under hovedbildet for å se flere bilder av Eyvind Solås.