Skvett gale etter vin

Selvgjort er velgjort: Børge Brand tapper et glass av sin håndplukkede rødvin. Snart kommer en rehnhessen fra ham og Skeie. Foto: Per Langevei

Selvgjort er velgjort: Børge Brand tapper et glass av sin håndplukkede rødvin. Snart kommer en rehnhessen fra ham og Skeie. Foto: Per Langevei

Artikkelen er over 4 år gammel

Børge Brand og Geir Skeie har etter intens jobbing og iherdig innsats fått lansert en bag-in-box hos Vinmonopolet.

DEL

Foreløpig er boksvinen deres, «Matto di Bacco» (italiensk slang for gal etter vin), kun i polets testutvalg, men målet er å få den inn i basisutvalget så raskt som mulig.

De to har til sammen kunnskap om vin og smak de færreste kommer i nærheten av.
Brand er innehaver av det høythengende WSET Diploma of Wine, lidenskapelig opptatt av mat og kommer fra flere lederstillinger i Vinmonopolet, der han reiste verden rundt på jakt etter ganepirrende dråper.

Skeie er verdensmester i kokkekunst, lidenskapelig opptatt av vin, kokebokforfatter og restauratør. For sikkerhets skyld er han også utdannet vinkelner.

Lette etter en x-faktor

Lidenskapen til faget og et ønske om å gjøre alt fra «scratch» gjorde at Brand etter å ha tenkt seg lenge om, løsrev seg fra det faste, trygge og vante, tok springfart og bestemte seg for å satse på egen hånd. Det manglet ikke på fristende tilbud fra importører for den velrenommerte vinkjenneren, men han takket nei alle.

– Jeg har alltid drømt om å lage egen vin, er forklaringen på at han vil være herre i eget hus.

Innehaveren av Brygga 11 og firmaet Vinhav, Geir Skeie, snappet raskt opp at Børge Brand hadde noe på gang, og tok kontakt. Han ville at de to feinschmeckerne skulle slå seg sammen.

– Han er lidenskapelig interessert, mesterkokk og i tillegg vinutdannet. Det passet perfekt, sier Brand.

Resultatet ble kompaniskap mellom firmaet Brand Wine Estates og Vinhav Geir Skeie.

Sammen med en solid investor fra shippingbransjen er de nå klare til å erobre markedsandeler.

Firmaet Brand Wine Estates AS har allerede opparbeid seg en portefølje med et godt utvalg flaskevin. Men den som skal oppnå et volum som gjør driften lønnsom, kommer ikke utenom kartongvin.

Brand forteller at det er vanlig å kjøpe forskjellig bulkvin, mikse dem til en passe blanding, lage en fancy kartong og forsøke seg i markedet. Den metoden ligger ikke for de to smakskameratene.
De ville lage noe som de kan stå 100 prosent inne for og som Skeie dessuten kan servere i restaurantene sine.

– Vi lette etter en x-faktor og var opptatt av den skulle være et håndverksprodukt, selv om det er en bagvin. Derfor har vi plukket ut druene selv og gjort alt fra scratch. Vi har dessuten valgt å ikke tilsette sukker, selv nesten alle viner som ligger på salgstoppen i Norge har tilsatt sukker. Vår vin har naturlig fruktsødme, sier Brand.

Markedets beste?

«Matto di Bacco» er i all hovedsak laget av håndplukkede barberadruer fra skråningene i Piemonte-distriktet. Den er tappet av den anerkjente produsenten Malgrà.

Produktet har utelukkende høstet gode tilbakemeldinger og Dagens Næringsliv skrev nylig at «den fremstår som en av markedets beste akkurat nå» og ga den 85 poeng. Resten er opp til vinkjøperne.

Artikkeltags