Han er profesjonell skuespiller og er vant til å levere kvalitet på kommando. Han er vant til å spille til alle døgnets tider og for alle mulige og umulige typer mennesker.
Likevel, opptredenen i Hjertnes før lunsjtid onsdag, var spesiell. For Frode er i Sandefjord som deltaker på «Markedet for scenekunst» med forestillingen «Jurassic Park».
Det betyr at han og kollegaene i teatertruppen Superbolt Theatre ikke bare skulle behage publikum på ordinært vis – forestillingen de viste fram er til salgs. Og publikum var kulturbyråkrater, representanter for Den Kulturuelle Skolesekken, kulturhussjefer og andre bransjefolk.
Med andre ord godt trente øyne, som i løpet av tre dager med teatermarked overværer rundt 30 forestillinger.
Da kan man ikke gå på autopilot og tro på suksess.
Nesten som en jury
– Det er et spesielt publikum, så det blir et ekstra press. De blir på en måte en jury, sier Frode om opplevelsen.
Nå hører det med til historien at «Jurassic Park» har vært spilt for fulle hus i London og attpåtil vunnet priser.
Forestillingen sitter i ryggmargen, så Frode og kollegaene kom til markedet med prima vare – sekunda ikke, for å si det med Bør Børson.
Likevel – når de rundt 200 personene, fordelt på rundt 30 forestillinger på tre dager skal gjøre seg lekre for kulturoppkjøpere - er det nerver med i spillet.
For suksess på markedet, kan være det som skal til for at du har noe å leve av i tida som kommer, eller ikke.
Forestillingene som vises, er i vesentlig grad laget for barn og unge, og de aller fleste av dem havner på turné for Den Kulturelle Skolesekken (en nasjonal satsing som skal bidra til at elever i grunnskolen og i videregående opplæring i Norge får møte profesjonell kunst og kultur av alle slag).
Men forestillingene kan også få et videre liv på festivaler eller på kulturhus, og markedet har dørene på vidt gap for oppkjøpere fra slike steder.
Fikk tilbud med én gang
For aktørene handler det om jobb, for oppkjøperne om å bringe hjem profesjonell scenekunst til arrangører og produsenter – scenekunst som til syvende og sist skal komme barn og unge til gode.
For Frode og de to andre i Superbolt Theatre har Markedet for scenekunst så langt vært en gledens historie.
Hvordan «Jurassic Park» blir mottatt, var for tidlig å mene noe om 15 minutter etter forestilling onsdag, men truppen har vært med tidligere, og det sendte dem ut på turné Norge rundt i to sesonger.
– Markedet er veldig nyttig for frilansere. Og vi var heldige og fikk tilbud med én gang, sier Gjerløw.