Om drøyt seks måneder skrives det teaterhistorie i Hjertnes. Da spilles musikalen Shrek for første gang i Norge, og det er Sandefjord Teaterforening som har fått det ærefulle oppdraget.

29. september 2017 blir det norgespremiere på Broadway- og West End-forestillingen. Før den tid er det mye som skal gjøres.

– Dette blir det vanskeligste vi noen gang har gjort, sier teaterforeningens leder, Tom Gunnar Børresen.

Musikalen baseres på den første filmen, men er ifølge regissør Frode Aleksander Rismyhr nesten ikke til å kjenne igjen. 

– Den er tatt fullstendig ut av proporsjoner. De tuller med alt. Det er lekent og veldig uforutsigbart for publikum, men det gjør det veldig gøy, sier han.

LES OGSÅ: Teaterforeningen med norgespremiere på musikalsuksess: Shrekkelig stor satsing i Sandefjord

– Falt pladask

Men hovedrollene er de samme som i filmen: Shrek og Fiona. Joachim Svendsrød skal spille det grønne trollet, mens Mari Dodd Kjølstad har fått rollen som prinsessen.

Svendsrød har blant annet vært med på Andeburevyen, Hvalsommer og Kodalteateret. Han var med på teaterforeningens «Oliver Twist»-utgave i 2015. Kjølstad er også et kjent navn for de kulturinteresserte i Sandefjord. Hun har flyttet hjem til hvalfangerbyen etter 12 år i Oslo, og er nå med i teaterforeningen for første gang siden hun var 17 år gammel.

–  Jeg hadde ikke så veldig stort forhold til musikalen, men så viste mannen min meg litt klipp, og da falt jeg helt pladask for hele pakka. Jeg ville selvfølgelig prøve meg på Fiona-rollen, fordi den var veldig utfordrende, rett og slett, sier hun.

– Jeg ville egentlig bare være med, og var åpen for alt. Det var familien som hadde mest lyst til at jeg skulle være Shrek egentlig! sier Svendsrød og ler.

LES OGSÅ: Publikumssuksess og ekstraforestillinger: Nå får enda flere innta jungelen i Vonheim

– Grøsser litt ekstra

At stykket aldri tidligere har vært spilt i Norge, gjør det litt ekstra nervepirrende.

– Det gjør at det grøsser litt ekstra kanskje. Den er spilt på Broadway liksom, så kommer den hit. Man vet jo at de som har skrevet det kan komme over og kikke, så man er litt ekstra spent. Jeg er egentlig bare klar for å begynne og øve, sier «Shrek».

– Og så er det veldig gøy å få spille med Mari!

– Det vi har gjort sammen på øvelser til nå har fungert kjempebra. Vi har også klikket bra sammen med eselet, sier Kjølstad smilende.

LES OGSÅ: Kulturskolen med stor jubileumsforestilling: Fant fargene i fantasifull 40-årsfeiring

Eselet blir spilt av Oscar Zimmermann Greger. Han har valgt å ta seg et friår for å fokusere fullt ut på musikalen. Siden det er den første filmen, er ikke «Pus med støvler» en av hovedrollene, men den skal være med som eventyrfigur.

–  Oscar mener dette er så bra læring at det er verdt det, så det er vanvittig gøy, sier Rismyhr.

– Beinhard jobbing

Regissøren har allerede brukt mye tid på å virkelig sette seg inn i stykket, og er klar for flere tøffe måneder fram mot premieren. De 160 som er med på stykket kommer til å møtes en gang i uka, i tillegg til mange helger de siste månedene.

– Nå blir det beinhard jobbing. Det er en sykt vanskelig musikal. Det er ikke en god, gammeldags klassiker, men en ny og moderne greie, som kommer til å kreve mye. Jeg har kommet langt, men det er fortsatt masse igjen. Men nå konsentrerer vi oss om de store ensemble-tingene, å få det på plass, sier Rismyhr.

Å oversette stykket til norsk er en mildt sagt krevende oppgave.

– Man kan ikke ta noen setninger i det stykket her bokstavelig. Man må virkelig gå inn og se på hver eneste setning. Jeg har blitt tatt på senga flere ganger allerede, og tenkt «hvorfor synger de det der? Og så har jeg vært nødt til å google den setningen, sier han.

– Plutselig er det litt «Sound of Music»-aktig, så er det litt som «Mary Poppins» og plutselig er det «Wicked». Det er veldig variert, men det er en mening med hver minste detalj, sier dirigenten Chris Johnson.

LES OGSÅ: Jungelstemning på Verdensteateret

Broadway-dragen

Hans nettverk i London får mye av æren for at det blir norgespremiere.

– Det er ganske sykt egentlig, fordi alle sånne forestillinger er som regel innom et profesjonelt teater først når det kommer til et nytt land, sier Rismyhr.

– Også er det snakk om at vi kan få den originale Broadway-dragen til Hjertnes, og det er ganske kult, sier Kjølstad.

I tillegg til de på scenen er over 100 stykker i sving for å få alt til å gå i orden, blant annet med egen miljøpatrulje, leksehjelp, catering etc.

– Det er et samfunn bak der. Det er dritkult, og et veldig høyt nivå, så vi er jo stolte over det vi har fått til så langt. Vi kan vel nå si at Sandefjord er satt på kartet som musikalbyen i lang tid, mener Børresen, og Rismyhr er enig:

– Det er i hvert fall ingen andre som setter opp med så mange, og som gjør det med et så stort orkester. Det er helt unikt.