Stemmeprakt og spenning på scenen

Valgets kval: Altsolist Marit Sehl må velge hvilken mann hun har lyst til å ha med seg som kavaler på ball. Valget står mellom Trond Halstein Moe (t.v.) og Henrik Engelsviken.Foto: Kurt André Høyessen

Valgets kval: Altsolist Marit Sehl må velge hvilken mann hun har lyst til å ha med seg som kavaler på ball. Valget står mellom Trond Halstein Moe (t.v.) og Henrik Engelsviken.Foto: Kurt André Høyessen

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Hjertnes-publikummet fikk bli med på en følelsesrik reise i kjærlighetens navn med Operaball.

DEL

Forestillingen fyres løs med musikk fra Carmen, og publikum får møte altsolist Marit Sehl. Hun skal på ball, men har ingen kavaler.



Heldigvis er hun ikke alene på scenen. Vestfold Symfoniorkester er selvfølgelig på plass og sørger for musikk til folket. Og naturlig nok er det orkesterets dirigent, Jan Ola Amundsen, vår balldronning først får øye på.

Dermed marsjerer hun bort til ham, midt under en framførelse og begynner å dra dirigenten i armen. Hun trekker ham med seg. Han skal være med henne. Ferdig snakket. Heldigvis, for forestillingens del, spretter en av fløytistene i orkesteret opp fra stolen sin og drar med seg dirigenten tilbake.

Dermed blir jakten på en kavaler lenger, og mer utfordrende, enn forventet for den håpefulle balldeltakeren.

Hun treffer flere menn som hun absolutt kunne tatt med seg på ball. Men det oppstår forviklinger. Det er sterke følelser inne i bildet. Andre kvinner. Sjalusien råder. Og hun får problemer med å finne ut av hvem hun skal ta med seg på ballet hun er invitert til, i Sandefjord.

Kjent opera for mange

Operaballet i Hjertnes lørdag bød på Vestfold Symfoniorkester, sangere fra Vestfold Operakor, dansere fra Ballettskolen i Sandefjord og fire solister.
Programmet var spekket av kjent musikk fra operaer og operetter. Blant dem Carmen (Bizet), La Bohéme (Puccini), Madama Butterfly (Puccini), Rigoletto (Verdi) og Flaggermusen (Strauss).

I tillegg til allerede nevnte solist Marit Sehl, sørget sopran Tanja Leine, tenor Henrik Engelsviken og baryton Trond Halstein Moe for flotte prestasjoner på Hjertnes-scenen.

Det hjalp også veldig at scenen var smakfullt dekorert. Og at scenen var delt i to. Orkesteret hadde fått plass til venstre, mens solistene og danserne fikk utfolde seg til høyre.

Gjester fra Oslo

For publikums del var det satt av nok plass til latterkuler, følelsesladde situasjoner og overraskelser. Og det var tydeligvis mange som ville ha med seg forestillingen, for det var få ledig plasser i salen. Og et par av dem som tok opp plassen, hadde kommet langveisfra.

– Jeg har fast jobb i Opera- koret i Oslo, og dette operaballet ville jeg få med meg, forteller Kristin Rustad Høiseth.

Hun hadde med seg sønnen Henrik Høiseth på 10 måneder. Operaballet var hans første helaftens operaopplevelse.

– Han var på mange operaer mens han fremdeles var i magen min, så du kan si at han er født inn i opera, forteller moren.

Og det virket som smårollingen likte det han hørte. Han ga i hvert fall fra seg noen lyder, da han hørte solistene sang under forestillingen. Men da første akt var over, hadde han sovnet i vognen.

Én som ikke sovnet, var kulturhussjef Hans Gjerløw. Han var fornøyd og beskrev forestillingen med to korte adjektiv:

– Fint. Flott!

Det er solist Trond Halstein Moe som har regissert Operaball-forestillingen. Den er tidligere satt opp i Drammen teater, på Lillestrøm og som turné i Finnmark.

LES OGSÅ: En helt eventyrlig verden på Breidablikk

Artikkeltags