Sommerferien for glade elever som har tumlet rundt i uforpliktende frihet, er snart over. Spørsmålet er så: Hva fikk de ut av forrige skoleår? «Eier» de noe av kunnskapen skolen/lærerne bød på? Jeg undres? En tid tilbake stod noen unge elever på torvet og solgte vafler til inntekt for et bestemt formål. - Ok, si meg hva er 8x9, sa jeg? En gutt stakk fort hånden i lomma og fiklet fram en liten kalkulator. – Nei, gi meg svaret uten med hjelp av den «dingsten», sa jeg, og pekte på kalkulatoren! Nye tall bekreftet at de ikke «eide» multiplikasjonstabellen. Dette bare som et eksempel på at mange av dagens lærere og foreldre ukritisk digger en utvikling som fører til at unge unødvendig blir avhengig av tekniske hjelpemidler.

Minnes at jeg tidlig i barneskolen som hjemmelekse måtte pugge nevnte tabell gradvis fra 2x2, og senere «oppover». ( Ennå i min alderdom, sitter tabellene som klistret i hukommelsen, min egen «harddisk»). Husker at først når middagen var over og leksene gjort, fikk jeg – lik andre barn i nabolaget – løpe ut til lek og ulike fritidsaktiviteter.

Vi har lest om elever som ved skoleårets avslutning har oppnådd oppsiktsvekkende gode karakterer. Og samtlige oppgir at karakterene var et resultat av flittig arbeid med fag/lekser. Barn vil nok alltid slippe pålagt arbeid som lekser, men at noen lærere synes det er greit, forundrer meg. Med kunnskapsminister Brennas velsignelse ble avsluttende eksamen for videregående skole i år, droppet. Finland som var vel så hardt rammet av pandemien, arrangerte eksamener både i 2020 og 2021! (Landet har da også i de internasjonale testene, gjort det langt bedre enn Norge.)

Vil følgende vers av Prøysens vise fra 1959, passe norske skole også i 2022?

Og sliter de med brøkregning og ikke får det til

Så kan de ta opp maten sin og spise hvis de vil

Og har de loff med sirup på blir lærer`n veldig gla

Og skriver i anmerkningsboka pluss og meget bra

Ja i Bakvendt land der kan alt gå an

der er de like tøysete og rare alle mann