Anbefaler tre sterke romaner

Av

Bokomtaler fra Sandefjordbibliotekene i uke 17.

Sara Stridsberg: Bekcomberga

I denne romanen vokser 14-årige Jackie opp med en fraværende mor og en far. Faren blir mer og mer syk, og havner på Beckomberga, et mentalt sykehus utenfor Stockholm. Sykehuslivet blir til en viktig del av Jackies liv, og hennes oppvekst på 1980-tallet. Hun vil så gjerne redde faren, men klarer hun det? Boka er en mosaikk av varme stemningsbilder og små scener i en ukronologisk orden. Uendelig vakker og sterk fortelling om smerte, lidelse, sykdom, kjærlighet og død.

Hanif Kureishi: Siste ord

Harry, en nerdete og begavet lesehest, skal skrive en biografi om den høyt ansette indiske forfatteren; Mamoon. Riktignok en kontroversiell og glitrende biografi, som skulle få fart på hans falmende journalistkarrière, og samtidig være en stor happening for Mamoon… Dessverre, går ikke alt etter planen. Hvem er egentlig Mamoon, og hvem er det som skriver om hvem her? Et språklig fyrverkeri av en roman, med en dynamisk driv og masse humor.

Umberto Eco: Det som tåler dagens lys

Hva er det med dagens Italia, og hva skjer bak mediekulissene? Forfatteren til blant annet to gedigne romaner, Rosens navn og Foucaults pendel, har skapt et dystert og raffinert bilde av de unngåelige samfunnsendringene han opplever. Dottore Colonna, en middelaldrende og mislykket intellektuell, får et meget fristende forslag han ikke har råd å si nei til… Hvor går de etiske grensene for journalistikken? En grotesk og eksperimentell roman noir om voksende populisme og vår fragmenterte virkelighet.

SJEKK FLERE BOKOMTALER:

Uke 16: Boktips fra bibliotekene til påskekosen

Uke 15: Tre bøker om ungdommers utfordringer i oppveksten