To varme romaner og én kongelig affære

Bokomtaler fra Sandefjordbibliotekene i uke 18.

Av

«Et lite stjerneteppe» av Catherine Isaac, Bastion forlag, 2019

Allie og Ed har vært venner helt siden skoletiden. Nå har Allie en spennende jobb som forsker, og Ed er gift med drømmedama – eller er hun det?  Allie oppdager et bilde og et brev i mormors skuff, og det blir starten på en serie hendelser med vidtrekkende konsekvenser for både Allie og Ed. Hemmeligheter som har vært godt begravd dukker opp til overflaten. Forfatteren skriver vakkert med stor innlevelse i denne romanen om kjærlighet, vennskap, sorg og forsoning. Du blir revet med og bare må lese videre.

«En spire av håp» av Ruta Sepetys, Cappelen Damm, 2013

15 år gamle Lina bor fredelig i Litauen sammen med sine foreldre og lillebroren til sovjetiske soldater brått trenger seg inn i hjemmet og tvinger dem med seg. Som følge av Stalins utrenskninger på 1940-tallet blir familien deportert. Faren blir skilt fra de andre og Lina, moren og lillebroren blir sendt til en arbeidsleir. Tross grusomme opplevelser klarer Lina å bevare en spire av håp gjennom alt som skjer. Dette er en utrolig barsk historie fra en virkelighet vi ikke vet så mye om og som gjør dypt inntrykk. Til tross for dystre hendelser er dette en lettlest og fengende roman. Kan varmt anbefales.

«En kongelig affære» av Gill Paul, Aschehoug, 2019

En spennende historisk roman som skifter mellom to fortellinger. Den ene er fra 1911 om vennskapet mellom Mary Kirk og Wallis Simpson. Vennskapet overlever mange omskiftelser, men blir til slutt blir det ødelagt av et utilgivelig svik. Den andre fra 1997 om Rachel og Alex som blir forlovet i Paris. De blir vitner til ulykken som kostet prinsesse Diana livet og opplever etter hvert hvordan det avdekkes en forbindelse mellom Wallis Simpson og Diana. Interessant og medrivende.

SJEKK FLERE BOKOMTALER:

Uke 17: Anbefaler tre sterke romaner

Uke 16: Boktips fra bibliotekene til påskekosen