Gå til sidens hovedinnhold

Kickstart dagen med en av disse frokostene

Artikkelen er over 7 år gammel

Det er veldig omdiskutert om frokost er det viktigste måltidet eller ikke, men det alle kan være enig om det at det første måltidet man spiser i løpet av en dag kan ha mye å si for energien utover dagen.

Personlig er jeg glad i å variere frokosten min mellom de langsomme karbohydratene, sunne fettkilder og magre proteinkilder. Her er fem forskjellige frokosten som alle inneholder matvarer som metter lenge og gir en god start på dagen, uansett om du spiser ditt første måltid kl. 7 eller 11.

grøtskyr

Her har du havregrøt i to forskjellige varianter.

Havregrøt

Bland etter forholdene Mange ser på havregrøt som veldig kjedelig, men det trenger det absolutt ikke å være. Kok opp havregryn og melk i forholdene 1:2, gjerne sammen med litt kanel. Man kan ha utallige variasjoner med grøten, min favoritt er å ha forskjellige type frukt og bær på toppen, gjerne med litt peanøttsmør eller cottage cheese for å sprite det opp.

(Saken fortsetter under bildet.)

omelett

Egg er en viktig kilde til proteiner - og en ypperlig frokostråvare.


Omelett


Egg er en fantastisk matvare som er veldig undervurdert. Ett egg inneholder ca 10 gram proteiner og sunne fettkilder, og er absolutt et godt alternativ til frokosten. Ved å lage en enkel omelett med grønnsaker og gjerne litt kylling eller skinke, så har du et måltid som metter lenge og som smaker fantastisk.

Tips! Når omeletten har ca 2-3 minutter igjen, sett den i ovnen så blir det ekstra luftig.

(Saken fortsetter under bildet.)

pannekaker

Pannekaker kan være sunt - og er populært hos barna.
 

Pannekaker

Pannekaker trenger overhodet ikke være usunt. Med noen enkle grep kan man få deilige pannekaker man kan toppe med for eksempel sukkerfritt syltetøy eller ferske bær.
Til 1-2 personer:
2 egg 1 banan
1 dl havregryn 1 ts bakepulver
0.5 dl vann
Bland alle sammen i en blender eller lignende.  og la det svelle i 10-15 minutter. Stek små pannekaker på middels varme og vips har du en sunnifisert versjon av de ellers usunne, amerikanske pannekakene.

smoothie


Smoothie

Hvis man ikke er så sulten om morgenen er smoothie en enkel måte å få i seg noe sunt og godt på. Her er variasjonene uendelige, her er det bare å blande de type frukt, bær eller grønnsaker man ønsker og blende sammen. En av mine favoritter er med jordbær, banan, litt eplejuice og pæreskyr, så får den en deilig og tykk konsistens.

skyr


Skyr med frukt, bær og nøtter

Skyr er en proteinrik og tykk yoghurt og finnes både i naturell og med smak i butikkene. Sammen med frukt og nøtter får man i seg gode karbohydrater og fett sammen med protein og får et fullverdig måltid som metter lenge.

Andre bloggartikler fra Cecilie Lykke:

5 tips som gir deg motivasjon til å trene

Slik får du i deg sunn mat på under 30 minutter

Cecilie Lykke

Cecilie Lykke er 20 år gammel, opprinnelig fra Sandefjord, men er nå bosatt i København - og har en av Norges mest populære treningsblogger. Til daglig spiller hun håndball og har blant annet spilt for Flint Tønsberg. Hun har drevet aktivt med styrketrening i fire år og har mye erfaring innenfor kosthold og trening.  Hun starter på bachelor i sunnhet og ernæring i august, og skal videre på master i klinisk ernæring.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.