Journalistens død

SLÅR TILBAKE: Erland Bakke, manager og administrerende direktør i Motormouth Management mener Paal Even Nygaards kronikk var tankeløs. Her med politiker Ine Marie Eriksen Søreide.

SLÅR TILBAKE: Erland Bakke, manager og administrerende direktør i Motormouth Management mener Paal Even Nygaards kronikk var tankeløs. Her med politiker Ine Marie Eriksen Søreide. Foto:

Av

Det er få yrkesgrupper jeg liker bedre enn journalister.

DEL

MeningerJeg har vært leder for ulike mediebedrifter i 13 år og har hatt stor glede av å lede redaksjonelle miljøer. Journalistens søken etter å avdekke, oppklare og ikke minst skape har alltid fasinert meg. Derfor søker jeg ofte debatter med journalister.

Paal Even Nygaard skrev en kronikk hvor han slakter meg og min kronikk om tankesmier som stod i Aftenposten 30.januar. Det er heldigvis en sjelden vare når en journalist forsvarer yrkets styrker som kunnskap, kildebredde og kildekritikk og i samme kronikk bryter alle sammen. Det gjør meg trist at ikke engang redaktøren eller desken som leser igjennom en slik kronikk evner å bruke din erfaring og utdanning til å trekke i nødbremsen før Nygaard slenger om seg med ærekrenkelser.

LES INNLEGGET TIL NYGAARD HER: Oss influensere imellom

Nygaard hevder at jeg har gjort skade i min tid som digitaldirektør. Problemet er at Nygaard ikke vet hvem jeg og har aldri møtt meg. Det at jeg var digitaldirektør i A-pressen før Edda Media (som Sandefjord Blad var en del av) ble kjøpt opp har ikke Nygaard fått med seg. Så hvor er denne kildekritikken og kildebredden som Nygaard hevder er grunnpilarene for norsk journalistikk?

Nygaard fortsetter med sin kritikk av meg fordi han tror jeg mener journalister og politikere er mye dårligere enn influencere. Nygaard er ikke alene om å ikke vite hva sarkasme er. Men hvis han hadde brukt litt mer tid på å søke på denne debatten, som en dyktig journalist ville gjort, så hadde han fort sett at jeg flere ganger på twitter og Facebook har vært ettertrykkelig klar på at influencere ikke er dagens tankesmier, journalister eller politkere. Men hvem har vel tid til kunnskap og kildebredde når ærekrenkelser skal serveres?

Min kronikk tidligere denne uken retter først og fremst kritikk mot tankesmier som jeg mener seiler under falskt flagg. Andre som gjør dette fortsatt, og fått massivt kritikk for dette, er influencere. Mangel på merking av innlegg som reklame eller avsender har blitt godt debattert det siste året.

En av filmene med flest Oscar nominasjoner i år er «Vice» som handler om Vise-president Dick Cheney. Her ser man utviklingen av tenketanker til kyniske lobbyister. I Dagbladet sin leder forrige lørdag konkluderes det med at pengegaver til politiske partier i millionklassen blir gitt med klare forventninger til motytelser. Dette bygger opp under det engelske ordtaket "There ain't no such thing as a free lunch".

Så lenge tankesmiene utgir seg for å være noe annet enn lobbyister så mener jeg ingen kan ha tillitt til deres budskap eller hvem som er den reelle avsenderen. Det samme gjelder influencere. Men satt på spissen så klarer influencere å skape debatt når dette skjer, i motsetningen til tankesmier. «Dubai gate» ble først kritisert for manglende merking om hvem som var riktig avsende». Dette eskalerte og ble en debatt om humane forhold i Dubai. Med andre ord klarte influencere, ubevist, å sette dagsorden på et tema som var fornuftig.

Når Tankesmier som Agenda og Civita de siste 10 årene har gått 150 millioner kroner i tap så syntes jeg en bør sette et stort spørsmålstegn rundt hva eierne får igjen for disse pengene. Spesielt når mange av eierne er familieselskaper som Sundt, Ferd og Trond Moen i tillegg til fagforeninger og NHO. For meg er det opplagt at tankesmier er lobbyister.

Jeg tror det politiske miljø bør løfte blikket opp fra frokostseminarer, med likesinnede, og twitterfeeden sin for å få med hva velgerne selv lytter til. Det kan virke på meg som at politikerne har glemt at de skal representere et tverrsnitt av folket og de bør vokte seg vel for å se ned på personer som har tusenvis av følgere. Så bør influencerne bli langt flinkere til å gjøre samfunnsnyttige oppdrag, være meningsbærende og sette dagsorden. Det trenger Norge fremfor tankesmier som er kjøpt og betalt.

Håper dette var oppklarende for Nygaard, for hvis han fortsetter med å skrive slike tankeløse kronikker så blir det journalistens død. Da blir han en selvoppfyllende profeti og en influencer. Det hadde vært en trist sorti.

NÅR TANKER SMIES: Han, Erland Bakke, setter en gjeng bloggere høyere enn sine tidligere politikkvenner, arbeidskolleger og arbeidsgiver, mener Paal Even Nygaard.

NÅR TANKER SMIES: Han, Erland Bakke, setter en gjeng bloggere høyere enn sine tidligere politikkvenner, arbeidskolleger og arbeidsgiver, mener Paal Even Nygaard. Foto:

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags