Svensk sjef – norske eiere – danske ansatte – er det noe galt i det?

Ronny Øksnes (innfelt) - hovedtillitsvalgt Color Line for Norsk Sjømannsforbund - mener Fjord Line med sitt innseiling i Sandefjord setter arbeidsplasser i fare.

Ronny Øksnes (innfelt) - hovedtillitsvalgt Color Line for Norsk Sjømannsforbund - mener Fjord Line med sitt innseiling i Sandefjord setter arbeidsplasser i fare.

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Dette er overskriften til Sandefjord blad Lørdag 14.07.2018 der direktøren i Fjord Line blir intervjuet over to sider i strålende solskinn fremfor MS Oslofjord, der den ligger og laster reiseglade og kjøpelystne nordmenn på vei til Sverige.

DEL

MeningerDet er akkurat dette fergetrafikken mellom Sandefjord er bygd opp for, frakte mennesker og gods mellom landene, delvis finansiert av tax-free salget som er en ordning som er ene og alene tuftet for det Norske markedet. En tax-free ordning som ble kjempet frem for mange år siden, da med massiv støtte fra fagbevegelsen fordi den skulle skape, og sikre arbeidsplasser i Sandefjord.

LES HELE SAKEN HER: Svensk sjef – norske eiere – danske ansatte. Er det noe galt i det?

Spørsmålet som stilles i overskriften er en av de tingene som får meg til å reagere, fordi dette kanskje ikke høres så galt ut når det blir fremsatt på en slik måte! Dette er en fin måte å avlede debatten om Fjord Line er «parasitten» som lever av å bryte seg inn på andre selskapers ruter, eller en verdig samfunnsaktør som genererer til lokalsamfunnet de bruker for sine fergeavganger!

Grunnen til at vi som Fagforening har drevet en lang kampanje mot de nye rutene som Fjord Line etablerte i Sandefjord, er at de med sitt inntog i Sandefjord setter hundrevis av arbeidsplasser i Sandefjord kommune i fare. De fleste som arbeider om bord M/S Color Viking og M/S Bohus bor i Sandefjord. De har familie og venner i Sandefjord, og viktigst av alt, de skatter og bruker lønnen sin i Sandefjord Kommune.

LES OGSÅ: Ferjer kan bli valgkamp – om Ap får flertall for utredning

Dette ble mye Sandefjord, men det er hele kjernen i saken. Color Line har gjennom tiår drevet en linje til Sverige der mye har falt tilbake på de som bor i byen. Det har vært skapt mange arbeidsplasser, ikke bare på land, men hundrevis om bord. Dette har vært gode, trygge arbeidsplasser med en lønn man kan leve av i Norge. Fjord Line sier i artikkelen at det ikke er så farlig med Danske ansatte og jeg er delvis enige med dem i det, Danske sjøfolk er flinke sjøfolk som er lojale mot rederiet sitt, slik det skal være, men det er mer bak dette!

Det som Fjord Line velger å dysse ned i intervjuet der Fjord Line skal fremstå som en bidragsyter til samfunnet i Sandefjord, er at ingen av de 160 sandefjordingene som mister arbeidet sitt fra 2020 kan søke ny jobb i Fjord Line, og fortsatt bo i Sandefjord. Skulle noen av de som blir overtallig om bord i Color Line sitt skip når Fjord Line overtar 07.00 avgangen velge å fortsette sin karriere om bord på fergene, og skifte fra Color Line til Fjord Line, må de flytte til Danmark for å kunne leve av lønnen! Hva er gevinsten for Sandefjordingene på dette. Jeg regner med at det ikke er 160 ledige arbeidsplasser som står og venter på disse i januar 2020?

Anbud og konkurranse på avgangen er sunt, og at Fjord Line vant avgangen er helt greit, slik er det når det er konkurranse. Det jeg ikke liker med dette, er at det er de ansatte som må betale hele regningen! Hvis man ser på andre passasjerskip, uten at man kan trekke rene paralleller er likheten stor. Kystruten Bergen – Kirkenes (Hurtigruta) ble delt opp i tre anbud der det ikke var krav om at de ansatte ble med videre. Her har rederiet som vant 1 av utlysningene med 3 avganger vært klare i media om at de ønsker de som blir overtallige i Hurtigruta med videre på deres avganger. Det virker som Fjord Line ikke engang har vurdert sitt samfunns ansvar, men bare tenker profitt til sine eiere, som er på øvre halvdel av listen over Norges rikeste!

Når Fjord Line kom til Sandefjord kom de med danske sjøfolk, det nye skipet de sier skal komme er enda ikke bemannet med sjøfolk, og kan godt flagges i Norsk ordinært skipsregister (NOR) med Norske Lønns -og arbeidsvilkår. Da kan Norske, Svenske og Danske sjøfolk kjempe om arbeidsplassene.

LES OGSÅ: Ledere i nærmiljøutvalg om ny ferjeterminal: «Aprilspøk, her er det noen som ikke har tenkt, null realisme»

Fjord Line sier og at de vil ha 80 – 90 ansatte i Sandefjord fra 2025, det som ikke kommer frem her er at Color Line har nærmere 600 ansatte på sjø -og land bare i Sandefjord kommune. Den veksten i ansatte Ternblom refererer til regner jeg med er like stor som den naturlige nedgangen i land-ansatte som Color line må ha når de reduserer til et skip. Det er helt greit å sukre budskapet, men det må være måte på å lure unna fakta.

Lønnen som Fjord Line betaler ut til sine sjøfolk i Danmark er ren netto lønn, rederiet betaler dermed ikke skatt til hverken kommuner, fylker eller stat i Danmark. Norge har vi også en refusjonsordning, men her betaler sjøfolk skatt av lønnen sin, den går til kommunen, fylke og stat, refusjon av skatten kommer rett fra stat, og dermed beholder Sandefjord skatteinntektene som kan brukes til skoler, barnehager, veier og alt kommune-budsjettet skal dekke.

Grunnen til min påstand om at ingen fra Sandefjord kan arbeide om bord MS Oslofjord eller mysterieskipet som de påstår skal komme 1.1.2020 er at da vil de bli dobbelbeskattet. Dette vil si at om de bor i Norge og seiler på et dansk fartøy vil de få utbetalt netto lønn, denne vil bli skattbar de tar den med hjem til Norge. Dobbelbeskattet lønn er ikke en lønn man kan leve av i Norge!

Så dermed faller sitatet fra Fjord Line på steingrunn når de sier:

– Det er det vi er blitt møtt med fra første stund, og det frustrerer oss. Alle våre ombordansatte har tarifflønner og omfattes av en kollektiv avtale på lik linje med andre i arbeidsmarkedet. Dette er ingen dumping av lønnsbetingelser, men en feilaktig påstand som har fått florere. Våre ansatte har omtrent de samme betingelsene som ansatte i Color Line. Forskjellen er bare at de er danske.

Dermed handler saken ikke om at de er danske sjøfolk, men at norske sjøfolk ikke kan arbeide side om side med Danske sjøfolk når skipet er registrert i Danmark. Dette er ikke like konkurransevilkår som Fjord Line til enhver tid har brukt som sitt mantra når de presser seg inn på allerede etablerte ruter.

LES OGSÅ: Her vil Fjord Line ha ny ferjeterminal

Er det andre alternativ til indre havn?

Selv om undertegnede ikke bor i Sandefjord har jeg fulgt hele denne saken tett som Hovedtillitsvalgt i Norsk Sjømannsforbund for nærmere 1.400 medlemmer i Color Line.

Jeg har sett hvordan konkurransen om våre arbeidsplasser har økt de siste årene på alle linjer, og hvordan kapitalsterke krefter arbeider i kulissene for å generere større bunnlinjer på bekostning av våre arbeids plasser. Fjord Line har ved sitt inntog skapt konkurranse på alle ruter, for utenom Oslo – Kiel ruten.

Jeg har ingenting imot konkurranse og mener det er sunt med konkurranse i markedet, men når konkurransen gjør slik at nasjonale arbeidsplasser som genererer inntekter til lokalsamfunnet forsvinner bare i konkurransens ånd, mener jeg dette er feil!

Fjord Line har andre alternativ enn indre havn i Sandefjord, og da snakker jeg ikke om tomten på Vindal. Grenland havn bygde et topp moderne havneanlegg for dem til over 100 millioner kroner i Langesund når de kom med ruten Langesund – Hirtshals. Denne havnen er bare anløpt av et skip i døgnet, og har rikelig med plass for Sverige skipene deres. Mye av markedet for trafikken til Strømstad kommer nettopp fra denne siden av Sandefjord, så dette vil være et godt alternativ. Dette ble og belyst da kampen om avgangene stod for en del år siden, men deres begjær om å bare få servert alt på et sølvfat var for stor.

Det holder dessverre ikke å smile bredt i avisa og dermed tro man gjør noe godt for lokalsamfunnet som stiller opp og gir dere en havn å seile fra, tapte inntekter for den lokaler handelsstand, økte trafikale problem samtidig som man de siste årene gang på gang har truet kommunen med søksmål herifra til månen hvis de ikke gjør akkurat som dere vil. Søksmål som ville tappet kommunekassen for midler som skulle gå til eldre, skole, barnehage og alt som er viktig for den jevne Sandefjording.

Fjord Line kan gjerne fortsette dette skyggespillet og å fremstå som en samfunnsaktør, men så lenge de velger å ha sine skip flagget i Danmark slik at Norske sjøfolk bosatt i Sandefjord og området rundt ikke kan konkurrere om arbeidsplassene, er dette bare et spill for galleriet, og dette har de som er bosatt i Sandefjord området skjønt, fordi det er naboene og vennene deres som blir rammet av et kynisk spill!

ANDRE FERJEMENINGER:

Artikkeltags