Oikos er en ideell medlemsorganisasjon som jobber for å fremme økologisk mat og produkter. De ser at folk som handler økologiske varer, først og fremst vil unngå sprøytemidler i maten.

– Men det er stadig flere som også velger økologisk fordi de vil ta vare på miljøet. Du tar blant annet ikke livet av så mange bier og insekter når du unngår mat med sprøytemidler, forteller Andersen.

Og flesteparten av dem er altså barnefamilier. Hos barnematprodusenten Hipp registrerte de nylig at over halvparten av salget deres nå er økologiske produkter.

– Det er ikke bare de som er spesielt interesserte som kjøper økologisk, sier Andersen.

Det finnes lite statistikk og er gjort få undersøkelser på økologiske forbrukervaner, opplyser Oikos. Tall fra 2012 viste at hver fjerde person som hadde handlet dagligvarer på en gitt dag, hadde plukket med seg ett eller flere økologiske produkter.

Myndighetenes mål er at 15 prosent av landbruksproduksjonen og dagligvareforbruket skal være økologisk innen 2020.

– Målet er innen rekkevidde dersom man setter inn de tilstrekkelige politiske virkemidler, sier Andersen.