Jeg er forferdelig lei meg for at jeg mobbet, og gir en uforbeholden unnskyldning til dem jeg ødela for

MOBBING: Jeg sa stygge ting, skriver Charlotte Jahre Øverbye.

MOBBING: Jeg sa stygge ting, skriver Charlotte Jahre Øverbye.

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Det var på 80-tallet, det var ikke samme fokus på mobbing som vi har nå. De kalte det erting, men jeg vet, etter at jeg ble voksen, at jeg mobbet.

DEL

MeningerDet har jeg tenkt grusomt mye på, og jeg synes det er forferdelig for dem det gikk utover. Jeg gikk på barneskolen og husker jeg på et tidspunkt måtte til rektor fordi jeg såkalla erta andre jenter. Jeg gjorde ikke det. Jeg mobbet.

Jeg sa stygge ting og gikk rundt med en uforståelig følelse av å være bedre enn andre. Hvorfor trodde jeg det? Nå som jeg har blitt voksen, utdannet meg og fått innblikk i både samfunn, sykdom og andre menneskers liv, fatter jeg ikke hvordan jeg kunne tro jeg var bedre enn andre.

Jeg vet og tror inderlig på at alle mennesker, uansett, legning, etnisitet, religion eller livssyn, rang eller rikdom har akkurat like stor verdi.

Jeg skulle ønske lærerne hadde tid til å se meg, og stoppe meg.

Charlotte Jahren Øverbye, SV

Charlotte Jahren Øverbye, SV Foto:

Jeg er forferdelig lei meg for at jeg mobbet, og gir en uforbeholden unnskyldning til dem jeg ødela for.

Da jeg var barn, oppsto det fort et hierarki blant ungene. Allerede i barnehagen var det sånn. Det var den sterkestes rett. De som gråt , eller viste det vi trodde var andre svakheter, ble ikke en del av «de kule» (er det mulig... Så utrolig meningsløst det høres ut nå!).

Sjøl om jeg var barn på 80-tallet, virker det som om hierarkier fortsatt oppstår i skolen i dag, og mobbing er en del av hverdagen for mange.

Jeg bekymrer meg om dagen.

Jeg bekymrer jeg for barna som gruer seg til å gå på skolen hver dag.

Jeg bekymrer meg for at de ikke blir sett, ikke får den hjelpen de trenger. Det er ikke lærerens feil, de har kompetansen og det sterke ønske om å hjelpe, men vi trenger flere av de flotte lærerne, slik at de kan ha muligheten til å se deg, hver og en. Slik at de kan bruke sin kompetanse og legge til rette for alle elever. Dessverre er det slik at lærere i dag har klasser med opp mot 30 elever hver. Å se hver enkelt elev og tilrettelegge for hvert enkelte barn forstår de fleste er en uoppnåelig oppgave for kun én lærer.

Vi har nå et nytt regelverk som sier ja til nulltoleranse mot mobbing. Skal vi klare å oppnå det, må flere lærere inn i skolen!

Ett av SVs hovedkrav til et eventuelt samarbeid med Arbeiderpartiet er å innføre en lærernorm i grunnskolen. Vårt krav er: maksimum 15 elever pr lærer i 1-4. trinn, og maksimum 20 elever pr lærer 5.-10.trinn.

Lærerne vil få mer tid til hver enkelt elev med mindre grupper, det er et regnestykke vi opplagt ser går opp. Utdanningsforbundet støtter oss i dette kravet. Vi ønsker at flere elever blir sett, at mobbing i større grad unngås. Vi vil ha flere lærere for barna. Vi tar den kampen etter 11. september!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags