(Nettavisen) Elbilsalget har tatt fullstendig av i Norge de siste par årene. Så langt i år er over fire av fem nye biler som har fått skilter en elbil, og blant private kjøpere er det nå knapt noe annet enn elbiler.

I fjor økte det totale antallet elbiler på norske veier med over 35 prosent.

– Kan gå på en smell i overgangen til elektrisk bilpark

Problemet er at utbyggingen av ladeinfrastruktur ikke holder samme tempo. Opptatte ladeplasser på parkeringsplasser og kø ved hurtigladere blir et stadig vanligere fenomen.

– Det må gjøres store grep om Norge skal få tettet gapet mellom antallet elbiler og antallet offentlige ladepunkter. Lademangelen er velkjent blant elbileiere, men slik det ser ut nå kan vi fort gå på en smell i overgangen til en elektrisk bilpark, sier Emma Wallin, norgessjef i Monta, til Nettavisen.

Monta er et opprinnelig dansk programvareselskap som jobber med administrasjon og utbygging av ladeinfrastruktur.

Når ikke opp til EU-mål

EU opererer med en uformell anbefaling om at det ikke skal være flere enn ti elbiler per offentlige ladepunkt. Monta har sett på hvor langt unna vi er dette målet:

På landsbasis er tallet 23, og det er bare Innlandet av fylkene som er i nærheten av målet

Fylke Biler per offentlig lader
Rogaland 33
Vestland 29
Vestfold og Telemark 27
Trøndelag 26
Viken 24
Oslo 22
Agder 20
Møre og Romsdal 19
Nordland 15
Troms og Finnmark 15
Innlandet 11

– Rogaland har kun 1.416 offentlige ladere fordelt på hele 46.280 elbiler. Det betyr at fylket må over tredoble antallet offentlige ladepunkter for å nå EUs anbefaling, poengterer Wallin.

Tilbyr en alternativ løsning

Wallin mener det er viktig med en massiv økning i utbyggingen av ladeinfrastruktur, men at det også finnes en annen løsning som de kan tilby som vil gjøre situasjonen bedre:

Det finnes svært mange private ladepunkter åpnes for offentligheten når de ikke er i bruk til sitt opprinnelige formål.

– Utbygging av offentlige ladestasjoner er enormt viktig, men det er også viktig å åpne opp flere ladepunkter som i dag er stengt for privat bruk. Det finnes teknologi som gjør at eksempelvis bedrifter utenfor kontortid kan åpne ladepunktene for offentligheten, sier Wallin.

– Om flere åpner ladepunktene sine for offentligheten, kan vi avlaste de eksisterende offentlige ladestasjonene. Det vil nok gi en betraktelig lavere puls hos elbileierne.

NAF: Har ikke noe tro på EU-anbefalingen

NAF har lenge påpekt at ladeinfrastrukturen i Norge ikke er god nok med den kraftige veksten med elbiler, men de har liten tro på et mål om 10 elbiler per ladepunkt:

– De må bygge dette på at laderne skal ha en veldig lav effekt, men i Norge bygger vi nå ut alt på 150 kW, og da trenger vi mange færre ladere. I vår laderapport fra i fjor snakker vi om 100–120 biler per lader. Vi tror vi da trenger ca. 10.000 ladere i 2030, en dobling fra i dag, sier myndighetskontakt Thor Egil Braadland i NAF til Nettavisen.

– Men dette forutsetter at vi bygger på 150 kW, og etter hvert på 300 kW.

Å åpne flere ladepunkter med tregere hastighet for offentligheten har han ikke noe tro på:

– Ved normallading må man parkere en stund. At man da skal kjøre inn på et industriområde og sette fra deg bilen, tror jeg virker fremmet for mange. Da har vi mer tro på destinasjonsladere, slik at folk får ladet der de faktisk skal reise. Det vil kunne avlaste hurtigladerne, sier han.

Elbilforeningen: Kan være en løsning noen steder

Elbilforeningens leder Christina Bu sier til Nettavisen at løsninger med å åpne private ladere for offentlig bruk ikke er noe nytt, men at det i liten grad hjelper:

– Det er fint å kunne gjøre det, men det løser ikke så mye. De fleste lader hjemme, på hurtiglading på tur eller på destinasjonslading dit de skal. Det kan fungere som en løsning noen steder.

Hun påpeker samtidig at det ikke er problemfritt å gjøre privat lading:

– Når du gjør et ladepunkt offentlig, så følger det med en del regler og plikter, så det er ikke nødvendigvis noen enkel løsning, påpeker hun.