– Jeg er strålende fornøyd med utviklingen

Asvarlig redaktør og administrerende direktør i Sandefjords Blad, Steianr Ulrichsen, sier han er svært fornøyd med hvordan SB har taklet det digitale skiftet.

Asvarlig redaktør og administrerende direktør i Sandefjords Blad, Steianr Ulrichsen, sier han er svært fornøyd med hvordan SB har taklet det digitale skiftet. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Ansvarlig redaktør i Sandefjords Blad, Steinar Ulrichsen, har grunn til å smile.

DEL

Tirsdag ble opplags- og lesertallene fra Mediebedriftenes Landsforening offentliggjort. De viser opplagsfall hos de fleste aviser, også Vestfold-avisene. Men Sandefjords Blad går imot strømmen.

Sandefjords Blad øker både på nett og mobil, men har en liten nedgang i opplaget.

– Det har skjedd et digitalt skifte, og vi er kjempefornøyd med den utviklingen vi har hatt digitalt, sier Ulrichsen.

Levende lokalsamfunn

Redaktøren er i ikke i tvil om at de gode tallene er et resultat av hardt og målbevisst arbeid.

– Det gode resultatet skyldes at vi har mange flinke folk i avisa og at vi er i et levende lokalsamfunn slutter opp om avisa, sier han.

Lesertallene for Sandefjords Blad

  • Papir: 25.000 (-4.000)
  • Nett: 17.000 (+3.000)
  • Mobil: 12.000 (+4.000)
  • Samlet: 37.000 (+1.000)

Tønsbergs Blad, opplever en nedgang i opplaget på omkring 2.500 aviser fra januar 2015 til januar 2016.

– Av de 2.500 er omtrent halvparten avtaler vi hadde med blant annet Torp Sandefjord Lufthavn Torp og noen hoteller, hvor det ble lagt ut aviser som deres kunder kunne lese gratis. Disse avtalene har vi nå gått bort ifra, sier regiondirektør Øystein Hjørnevik i Amedia Vestfold.

Flere betaler

Noe som gleder regiondirektøren, er økningen i betalende abonnenter. For selv om opplagstallet i Vestfold går ned så er det flere som ønsker å betale for abonnement på for eksempel Sandefjords Blad.

– Når vi ser at vi øker i antall betalende abonnenter er jeg svært optimistisk med tanke på hvordan lesertallene vil utvikle seg framover, sier Øystein Hjørnevik.

– Tallene viser at godt, lokalt og relevant innhold er noe leserne våre vil ha og er villige til å betale for.

Men de betalende abonnentene har ikke kommet helt av seg selv. I noen måneder nå har avisene i større grad kuttet ned på antall artikler de gir bort gratis, samtidig som abonnenter fortsatt får full tilgang til sakene på nettavisa.

Artikkeltags