Nå slipper du omveien om Gardermoen

TJUKK SOM GRAUT: Tåken ved Torp Sandefjord lufthavn sørger for mellom 40 og 50 omdirigerte fly i året. Nå blir det bedre.

TJUKK SOM GRAUT: Tåken ved Torp Sandefjord lufthavn sørger for mellom 40 og 50 omdirigerte fly i året. Nå blir det bedre. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Med nytt innflyvningssystem vil Torp Sandefjord lufthavn kunne ta imot fly selv om tåka henger over rullebanen.

DEL

Mange av oss har opplevd det: Å sitte i et fly på vei hjem etter en ferie- eller jobbtur og glede seg til å sette beina på jorda i Sandefjord. Så kommer meldingen fra cockpit:

«På grunn av tett tåke over Torp er vi dessverre omdirigert til Gardermoen. Det blir satt opp busser videre til Torp Sandefjord lufthavn».

Når et fly ikke er i stand til å lande på Torp på grunn av dårlig sikt betyr det også at passasjerer som skal reise fra Torp må busses til den flyplassen flyet ble omdirigert til.

LES OGSÅ: Flyselskaper vil ikke fly fra nye Rygge

Flere kan lande

Dette er ingen god begynnelse eller slutt på ferien, men nå skal det heldigvis skje sjeldnere. Styret for Torp Sandefjord lufthavn har besluttet å etablere innflygnings-landingssystemet Category II (CAT II). Dette vil forbedre regulariteten ved lufthavnen og gjøre Torp mer attraktiv overfor flyselskapene.

– Dette er veldig godt nytt, og vi er svært glade for denne beslutningen. Dette vil heve Torp Sandefjord lufthavn opp på et nivå blant de beste flyplassene i Norge, sier markedssjef Tine Mathisen.

Det er bare Gardermoen som har et bedre system, CAT III, i Norge. CAT III gjør at fly kan lande med null sikt.

– Men CAT II er en stor forbedring for vår flyplass. Jeg har snakket med våre flygeledere og de som arbeider i tårnet, og de har fortalt meg at vi kunne ha tatt imot de aller fleste fly som vi i de senere årene har måtte omdirigere til andre flyplasser hadde vi hatt dette systemet, sier Mathisen.

LES OGSÅ: – En av de verste dagene jeg har opplevd på Torp

Bra for flyselskapene

Systemet er en millioninvestering og den kommer samtidig som hele rullebanen på Torp oppgraderes. Håpet er at CAT II skal være på plass i løpet av året, men etableringen og selve godkjenningen er avhengig av mange, også eksterne aktører.

– Dette er et system som er etterlengtet av flyselskaper. Ryanair etablerer for eksempel baser kun på flyplasser som har CAT II eller CAT III. Flyselskapene må selv bære kostnadene for transport av passasjerer mellom flyplassene, og ofte kommer hotellutgifter i tillegg. Dette er derfor veldig godt nytt for selskaper som flyr til og fra Torp og ikke minst for passasjerene våre, sier Tine Mathisen.

CAT II-systemet installeres på innflygingen fra nord, men ikke sør.

– Det er i utgangspunktet godt nok. Når tåken legger seg rundt flyplassen er det som regel vindstille, så da kan flyene lande fra nord, sier Mathisen.

LES OGSÅ: – Mitt hjerte ligger fortsatt hos Torp, og jeg håper en gjenåpning av Rygge ikke skal gå ut over Torp

Artikkeltags