Slik skal piggdekksnikerne i Oslo stoppes

Bruker du piggdekk må du betale gebyr i Oslo.

Bruker du piggdekk må du betale gebyr i Oslo. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Piggdekktrafikanter som ikke betaler gebyr, kjører en usikker fremtid i møte.

DEL

(Sarpsborg Arbeiderblad) Dagens innkreving av piggdekkgebyr «er upraktisk», og den fanger ikke opp alle som kjører med piggdekk, mener Oslo Høyre.

Nå foreslår partiet piggdekksensor som kan ta snikerne.

– Hele 40–50 prosent av piggdekktrafikantene på veiene til kommunen unnlater å betale avgiften. I kroner og øre utgjør dette et inntektstap for kommunen på flere titalls millioner, skriver Per Trygve Hoff, som sitter for Høyre i bystyret.

Politikeren mener tallene synliggjør behovet for å utarbeide bedre og mer effektive løsninger for å avgiftsbelegge piggdekktrafikanter.

Saken skal behandles i bystyret i Oslo på onsdag. Hoff krever svar på hva byrådet vil gjøre for å vurdere nye måter å innkreve gebyret på.

– Piggdekk er en ikke-uvesentlig kilde til svevestøv, som kan nå helsefarlige nivåer enkelte kalde vinterdager, påpeker han.

Alle må betale

Piggdekkgebyr gjelder for alle som kjører bil med piggdekk, selv om du bare skal kjøre gjennom hovedstaden.

– Piggdekkgebyret gjelder innenfor Oslo kommunes grenser, og omfatter både statlige og kommunale veier. Du må betale piggdekkgebyr selv om du bare skal kjøre gjennom kommunen, opplyser Oslo kommune.

Du må betale piggdekkgebyr dersom du kjører med piggdekk i Oslo i perioden 1. november til og med 8. april. Utenfor sesongen trenger du ikke betale gebyr hvis du kjører med piggdekk. 

Dagsoblat koster 35 kroner.

Gode erfaringer fra Trondheim og Molde

Siden 1999 har Oslo kommune valgt å gebyrlegge kjøretøy som ønsker å kjøre i Oslo med piggdekk.

Forsøk med piggdekksensoren er blant annet testet i Trondheim, hvor det ble målt 10 prosent høyere piggandel enn antatt. I Molde har testingen gitt tilsvarende resultater, fortsetter Per Trygve Hoff.

Han mener det er grunn til å anta at teknologien er billig i installasjon og drift, og tilbyr en sikrere metode for innkreving av piggdekkgebyr.

– Piggdekksensorene kan freses ned i bakken ved eksisterende bomstasjoner og kobles til eksisterende kamera og registreringssystemer, eller plasseres uavhengig av disse, skriver bystyrerepresentanten, som også er medlem av Samferdsels- og miljøkomiteen i Oslo.

Datatilsynet er positiv

Datatilsynet er i utgangspunktet ikke skeptisk til å sette i gang automatisk innkreving av piggdekkavgift, men forvaltningsorganet stiller noen krav.

– Jeg synes det er fornuftig av Oslo kommune å ha en dialog med oss. Det er viktig at dette blir gjort på en minst mulig personvern inngripende måte, sier direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet til Nettavisen.

– Vi er positiv forutsatt at de gjør de på en måte som ivaretar bilistene. I disse personverntider er det lurt å snakke med Datatilsynet, fortsetter Thon.

Det har ikke lykkes Nettavisen å få kommentar fra Bymiljøetaten i Oslo.

Artikkeltags