Opplevelsesuka har bydd på spennende aktiviteter. Elevene har kastet lasso, laget linoleumstrykk, lest samiske eventyr, prøvd å lære seg den samiske nasjonalsangen og brodert med tinntråd, som for øvrig er et pirkearbeid uten sidestykke.

Del på Facebook

I mat og helse har de tilberedt tradisjonsretten bidos og multefromasj.
Tidspunktet passet bra, siden samenes nasjonaldag ble markert 6. februar.

Vil at det skal spre seg

Høgskolen i Oslo ved avdeling for estetiske fag og lærerutdanningen står bak pilotprosjektet, der målet er å formidle fagstoff etter Kunnskapsløftet.

Det er opprettet en blogg som skal fungere som en nasjonal idébank for prosjektet.

– Håpet er at dette skal spre seg til andre skoler, sier prosjektleder Tina Tvedt.

Pose til ørkenrotta

Hver og en elev har jobbet med et samehefte hele uka.

– Her er det ukeplan, logg, oppgaver, sanger, oppskrifter, det samiske alfabetet, samiske tegn og litt om reinsdyr og duodji, sier Nikolay Strand.

Elevene har sydd kaffeposer.

– Det var veldig vanskelig å sy selve tinntråden fast i stoffet. Men jeg har lært masse denne uka. Vi har sett på filmene «Veiviseren» og «Kautokeino-opprøret», sier Fanny Virik Moldestad.

Rektoren bidro med sløyd

Konstituert rektor Gunnar Straand engasjerte seg da han hørte om planene.
Han har tidligere jobbet som sløydlærer, bodd i Nord-Norge og sitter inne med mye kunnskap om samenes historie: En perfekt kombinasjon. I fire timer lærte han bort samisk tresløyd.

– Det er veldig sosialt, og man får god kontakt med hverandre. Barna var praktfulle, sier Straand.

Christian Nikolai Ruud har hatt en fin uke.

– Vi har lært mye og jeg har fulgt med i timen, sier 11-åringen.

FØLG SANDEFJORDS BLAD PÅ FACEBOOK: