Strømproblemer på Vestfoldbanen – tog ble stående i tunnel i tre kvarter

Artikkelen er over 1 år gammel

– Du må fortsatt regne med forsinkelser og innstillinger.

DEL

Trafikken på Vestfoldbanen er innstilt mellom Skoppum og Skien til og med tirsdag fordi Bane Nor utfører vedlikeholds- og utbyggingsarbeider. Dette arbeidet har pågått siden lørdag, og skal bli ferdigstilt tirsdag 5. juni.

Det kjøres i utgangspunktet buss for tog fra Sandefjord til Drammen mens banene er stengt, men mandag morgen melder Bane Nor at det også var stengt for tograftikk mellom Drammen og Skoppum.

– Trafikken går som normalt igjen mellom Drammen og Skoppum etter tidligere feil på strømtilførselen. Du må fortsatt regne med forsinkelser og innstillinger, melder Bane Nor klokka 09.00.

Trillet inn i tunnelen

I 11.30-tiden snakket avisa med Nina Bangås, som satt på toget mellom Sande og Holmestrand i sørgående retning – midt inne i tunnellen mellom de to stoppestedene. Toget hadde nemlig mistet strømmen like etter Sande stasjon.

– Toget trillet så langt det kom uten strøm, og da ble vi stående inne i tunnelen i nesten tre kvarter, før toget akkurat fikk nok strøm til å kjøre til Homestrand stasjon, forteller hun.

Ifølge henne måtte alle passasjerene av toget der, og de som skulle lenger sør ble plassert i taxier.

– Hvordan var det å være så lenge inne i den mørke tunnelen?

– Det var helt greit, det var nødlys på inne i toget. Konduktøren ga så mye informasjon han hadde.

Innstiller avganger

Like før klokken 11.30 opplyser Bane NOR at problemene på Vestfoldbanen fortsetter.

– Feil på omformer gir oss nye utfordringer på strekningen Sande-Skoppum. I samråd med NSB er enkelte avganger innstilt mellom Drammen og Skoppum, melder de på Twitter.

UTBEDRINGER: Blant annet skal det byttes ut fire svært gamle apparatskap for signalanlegget på Tønsberg stasjon. Dette skal forbedre kvaliteten og stabiliteten i signal- og sikringsanlegget på stasjonen og dermed redusere mulighetene for at feil skal oppstå. Samtidig fortsetter prosjektet med å fornye kontaktledningsanlegget på deler av Vestfoldbanen. (Illustrasjonsfoto: Trine Bratlie Evensen, Bane Nor)

UTBEDRINGER: Blant annet skal det byttes ut fire svært gamle apparatskap for signalanlegget på Tønsberg stasjon. Dette skal forbedre kvaliteten og stabiliteten i signal- og sikringsanlegget på stasjonen og dermed redusere mulighetene for at feil skal oppstå. Samtidig fortsetter prosjektet med å fornye kontaktledningsanlegget på deler av Vestfoldbanen. (Illustrasjonsfoto: Trine Bratlie Evensen, Bane Nor)

Artikkeltags