Volvo, alltid Volvo

Volvoentusiast: Etter ti år var endelig Arvid Henriksens Volvo PV444 klar for veien.

Volvoentusiast: Etter ti år var endelig Arvid Henriksens Volvo PV444 klar for veien. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

I familien Henriksen har de hatt Volvo siden 1959. Det vil de fortsette med.

DEL

Arvid Henriksen kjøpte sin første Volvo på Bilcentralen i Jernbanealleen i 1972, en fin Volvo duett varevogn.  Den var da fem år gammel, og tidligere eier benyttet den til brødlevering for baker Stensholdt på torvet.

 Siden dette var en firmabil, så var det festet en logo med en mann med en stor loff under armen. Det gjorde ingen ting for Henriksen. Han var  stolt av bilen. Den hadde en B-16 motor og Strømberg forgasser. Det var moro, mimrer Arvid Henriksen.

LES OGSÅ: Fra arbeidshest til fin «skåpvagn»

Det var bare det at kona syntes ikke det var like moro å kjøre rundt med en baker klistret  på halve bilen, med   loffen under armen.

Motor: Henriksens Volvo har en B 16A på 4 sylindre og 60 HK.

Motor: Henriksens Volvo har en B 16A på 4 sylindre og 60 HK. Foto:

Det ble likevel flere biler av det svenske bilmerket for familien Henriksen.

I 2002 fikk han tak i en tilsynelatende hel og fin bil, en Volvo PV444 1957 modell.

Volvo: Bilen hadde en særdeles lav kilometerstand, men rusten hadde tatt godt tak i bakskjermer.

Volvo: Bilen hadde en særdeles lav kilometerstand, men rusten hadde tatt godt tak i bakskjermer. Foto:

- Hovedgrunnen til at jeg kjøpte denne  bilen var at den bare var gått  42 000 km, sier Henriksen. Mekanisk var bilen veldig bra. Problemet med bilen var at den nærmest var rustet opp flere steder. Det var ikke engang nødvendig å skru av bakskjermen. Den datt av, så rusten var den, forteller han.

Volvo: Klassisk svenskt interiør fra  1957.

Volvo: Klassisk svenskt interiør fra 1957. Foto:

 Arvid mener det var den dårlige stålkvaliteten på den tiden, og slett grunningskvalitet som ødela bilene. Mye av konstruksjonen på bilen skapte rene fallgruber for fukt og dermed store rustangrep. Han var glad for at drivlinjen og girkassa bar preg av lite bruk.

 Det skulle riktignok gå ti år før Arvid Henriksen fikk sin rustne  Volvo PV veteran fra 1957 på veien igjen. I dag skinner den svarte Volvoen og pynter opp gårdsplassen til Henriksen i Preståsveien i Sandefjord.

FAKTA VOLVO PV:

Volvo PV 444, var en svensk personbil som ble produsert av Volvo fra 1947 til 1957. Designen var inspirert av amerikanske biler fra  begynnelsen av 1940 tallet. Volvo PV ble konstruert av Helmer Petterson og Erik Jern.

 De første bilene ble levert i februar 1947 og I det året ble det produsert 1 920 eksemplarer av PV 444. Utsalgsprisen i Sverige var 4 800 svenske kroner, samme pris som Volvos første bil, Volvo OV4, som ble lansert 17 år tidligere. PV 444 ble produsert i 196 005 eksemplarer.

Artikkeltags