Disse busslommene skaper hodebry for passasjerene: – Det er uforsvarlig

IKKE GODT NOK: Det er svært begrensede muligheteter for passasjerer når de skal komme seg fram til busslommene ved Ringdalkrysset på E18 i Larvik. En av de som ikke er fornøyd er Olav Bergene Holm. Han er svært misfornøyd med tilretteleggingen av busslommene ved Ringdalkrysset.

IKKE GODT NOK: Det er svært begrensede muligheteter for passasjerer når de skal komme seg fram til busslommene ved Ringdalkrysset på E18 i Larvik. En av de som ikke er fornøyd er Olav Bergene Holm. Han er svært misfornøyd med tilretteleggingen av busslommene ved Ringdalkrysset. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Busslommene for ekspressbussene som går fra Sørlandet til Oslo ved Ringdalkrysset på E18 i Larvik mangler parkeringsplasser. Det fører til at mange må stoppe i rundkjøringen for å levere eller hente passasjerer.

DEL

(Østlands-Posten) – Vi må stoppe i rundkjøringen i Ringdalkrysset, det er en stor risikosport. Her har de ikke tilrettelagt for noen, det er et stort handikap. Jeg pleier å kjøre til Fokserød i Sandefjord, der er det bedre tilrettelagt, sier Olav Bergene Holm.

Det hender at Holm lar privatbilen stå igjen hjemme, og da er ekspressbussen et fint alternativ til lengre reiser. Men til tross for at Ringdalkrysset er det nærmeste busstoppet hans, ser han seg nødt til å kjøre til bussholdeplassen på Fokserød i Sandefjord.

– Der er det et skur å sitte inni og et sted hvor man kan stå med privatbilen, for å levere eller hente en passasjer, uten å risikere liv og bil i alle fall.

Risikerer det meste

Han mener at det er underlig at ikke busslommene har blitt planlagt på en bedre måte, spesielt med tanke på at folk oppfordres til å bruke kollektive alternativer istedenfor privatbilen.

– For at det kollektive tilbudet skal kunne være et aktuelt alternativ, må det i det minste være parkeringsplasser i umiddelbar nærhet til det kollektive tilbudet. Akkurat nå risikerer en det meste, for her er ingenting gjort for de reisende.

VANSKELIG: Det er ikke lett for bilister å slippe av eller hente passasjerer i busslommene. Flere ser seg nødt til å stoppe i rundkjøringen, eller kjøre inn på fortauet.

VANSKELIG: Det er ikke lett for bilister å slippe av eller hente passasjerer i busslommene. Flere ser seg nødt til å stoppe i rundkjøringen, eller kjøre inn på fortauet. Foto:

Avdelingsleder i Nettbuss, Per Roger Madsen, forteller at deres busser har en fast rute gjennom Ringdalkrysset. Han er kjent med det kan være problematisk for en del når de skal levere eller hente passasjerer.

– I utgangspunktet er det ikke problematisk i forhold til bussen, men det som er utfordringen er biler som leverer og henter passasjerer. Det er en av- og påkjøringsrampe fra E18, noen ganger står de i rundkjøringen og andre ganger ved kanten. Det er ikke optimalt, sier Madsen.

Ikke vært optimalt

Rune Sundmark, seksjonssjef for Plan og forvaltning i Statens vegvesen i Vestfold bekrefter at de er kjent med utfordringene til de aktuelle busslommene.

– Vi vet at disse har ikke vært veldig optimale på måten de fungerer på. De oppsto som en midlertidig løsning da E18 ble bygd i påvente av at Farriseidet skulle bli klart.

Sundmark forteller at busslommen blir værende igjen selv etter at Farriseidet blir klart, men han regner med at de vil bli mye mindre brukt.

– Jeg tenker at tilbudet og tilretteleggingen blir mye bedre på Farriseidet, slik at det vil bli det naturlige alternativet for busspassasjerene. Jeg tror bruken på Ringdal blir liten når det kommer på plass, sier Holm.

– Det åpnes en ny bussholdeplass nede ved brua på Farriseidet som vi regner å bruke når alt blir klart. Fram til det må vi bruke denne midlertidige løsningen, sier Madsen hos Nettbuss.

Artikkeltags