Her lærer de å styre maskinene selv

KODER: Kodeklubben på Sandefjord bibliotek lærer barn og unge programmering. Fra venstre: Fabian Broockmann (10), Malin Rove Pettersen (11), leder i klubben Terje Rove Pettersen og Tobias Granerud (10).

KODER: Kodeklubben på Sandefjord bibliotek lærer barn og unge programmering. Fra venstre: Fabian Broockmann (10), Malin Rove Pettersen (11), leder i klubben Terje Rove Pettersen og Tobias Granerud (10). Foto:

For barn som Tobias (10), Malin (11) og Fabian (10) er det ikke nok å spille spill andre har laget – de lager spillene selv.

DEL

I et rom på Sandefjord bibliotek sitter en gruppe barn og unge dypt konsentrert over datamaskiner. Noen av dem får hjelp fra to ungdommer og tre voksne. Men det er ikke leksehjelp det er snakk om.

Velkommen til Kodeklubben. Hver mandag møter mellom 15 og 25 opp for å lære programmering. For uinnvidde høres det komplisert og vanskelig ut. Det er det ikke, ifølge leder i klubben, Terje Rove Pettersen.

– Programmering er lettere nå, enn før. Programspråket er blitt enklere, og det er ikke lenger nødvendig å huske alle kommandoene. Dermed blir terskelen lavere for å delta, sier Rove Pettersen.

Det bekrefter også Tobias Granerud (10). Han meldte seg på i klubben da den startet opp igjen i høst.

– Jeg synes det er ganske lett. Mye kunne jeg fra før, men jeg har lært litt nytt. Her kan jeg få litt mer materialer som jeg ikke har hjemme, sier Tobias.

LES OGSÅ: Kodeklubb - ikke helt hjernedødt.

Gir mestringsfølelse

Særlig er det én liten duppeditt som gjør at han og de andre kan få fugler til å fly på skjermen, eller styre lekebiler på gulvet via datamaskinen. De kalles micro:bit og er ikke større enn fem ganger tre centimeter. Barna får en oppgave, for eksempel å lage et labyrintspill. Når de er ferdig med det, kan de bygge videre på eget initiativ.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

STYRER: Med denne kodebrikken, kalt microbit, kan barna lage ulike programmer for å styre datamaskinene.

STYRER: Med denne kodebrikken, kalt microbit, kan barna lage ulike programmer for å styre datamaskinene. Foto:

– Det er da det begynner å bli gøy. Ved å programmere er det du som sier hva maskinen skal gjøre, og da blir det en mestringsarena. De lærer for eksempel koordinatsystemer, variabler og prosent. I dette ligger det mye matematikk, selv om de kanskje ikke tenker at det er matematikk som får fugler til å fly eller katter til å fange mus, sier Rove Pettersen.

Nasjonal satsing

Kodeklubben i Sandefjord er bare én av over 170 liknende klubber over hele landet. Hver av dem samarbeider med et regionalt vitensenter som det finnes 10 av. I Sandefjord er det senteret Du Verden i Porsgrunn som er samarbeidspartneren. Disse sentrene har nå fått i oppgave av regjeringen å gjennomføre et undervisningsopplegg for å øke programmeringsforståelsen i 6. trinn, som del av den teknologiske skolesekken. I løpet av fire år skal over 100. 000 barn involveres.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

INSTRUKTØRER: Fra venstre står instruktørene i Kodeklubben: Kristian Nilsen (16), Roger Berg, Kristoffer Gulbrandsen, Emil Lillevik (16) og leder i klubben Terje Rove Pettersen.

INSTRUKTØRER: Fra venstre står instruktørene i Kodeklubben: Kristian Nilsen (16), Roger Berg, Kristoffer Gulbrandsen, Emil Lillevik (16) og leder i klubben Terje Rove Pettersen. Foto:

Også den frivillige bevegelsen Lær Kidsa Koding, IKT-Norge og NRK står bak satsingen rettet mot skolene. Prosjektet har fått navnet Super:bit.

– Kodeklubben er et tilbud som kommer i tillegg til dette. Til oss kan alle fra ti år og oppover komme. Selv om de fleste i dag er gutter, har vi også noen jenter med. Det er en veldig inkluderende, hyggelig og kreativ gjeng , som vi gjerne ser flere blir med i, sier Rove Pettersen.

LES OGSÅ: Koding skal lære kidsa kreativitet


Artikkeltags

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.