Steinraset på E18 i Larvik undersøkes

En geolog undersøkte lørdag fjellforholdene ved Bommestadkrysset der et stort steinras sperrer E18 ved Larvik.

En geolog undersøkte lørdag fjellforholdene ved Bommestadkrysset der et stort steinras sperrer E18 ved Larvik. Foto:

Av

En geolog undersøkte lørdag fjellforholdene ved Bommestadkrysset der et stort steinras sperrer E18 ved Larvik.

DEL

Store steiner falt fredag kveld ut og sperrer begge felt i sørgående retning, i tillegg til at noen mindre steiner traff ett felt i nordgående retning. Grunnet usikkerhet rundt fjellmassene på stedet, er hele veien besluttet stengt på ubestemt tid.

– Geologen begynte å vurdere stedet i 8-tiden og han fortsetter arbeidet. Vi trekker oss litt tilbake og ser på forholdene og vurderer de rapportene han kommer med. Han er foreløpig ikke ferdig med jobben, sier Trond Haugstad, prosjektleder for drift og vedlikehold i Statens vegvesen i Vestfold til NTB i 10-tiden.

Haugstad sier at førsteprioritert nå er at det er sikkert å gå inn i rasområdet og få vurdert hvordan de skal få ryddet opp og fjernet steinmassene. Klokka 11 vil Vegvesenet orientere pressen enten på rasstedet eller i nærheten.

Han kan foreløpig ikke si noe om når veien kan åpne igjen og at det først vil bli klart når de vet omfanget. Inntil videre ledes trafikken på E18 gjennom Larvik.

Trolig ingen tatt

Nødetatene ble varslet om raset klokka 22.45. Det er ingenting som tyder på at mennesker eller biler ble tatt i raset.

– Vi har ikke gjennomsøkt rasstedet og kan derfor ikke si noe sikkert, men det er ingen opplysninger fra vitner om at biler ble tatt, sa operasjonsleder André Kråkenes i Sørøst politidistrikt til NTB natt til lørdag.

Han sier at man har vært heldig om det stemmer at ingen ble tatt.

– Dette er en sterkt trafikkert vei uansett hvilken tid det er på døgnet. Det er flaks at det gikk bra, sier han.

Store mengder stein

NTBs fotograf på stedet forteller at det er snakk om store mengder stein, og at raset som dekker sørgående retning, er mellom to og tre meter høyt på det laveste.

Det er omkjøring i begge retninger, med unntak for modulvogntog.

(©NTB)

Artikkeltags