Nå skal «Bohus» pensjoneres

MS «Bohus» har seilt på dispensasjon på strekningen Sandefjord-Strømstad i mange år. Nå skal 43-åringen pensjoneres. Arkivfoto: Olaf Akselsen

MS «Bohus» har seilt på dispensasjon på strekningen Sandefjord-Strømstad i mange år. Nå skal 43-åringen pensjoneres. Arkivfoto: Olaf Akselsen

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Color Line har to grunner til å feire: Rederiet fyller 25 år, og det nylige rettsforliket gjør at de kan satse på nytt skip som erstatning for MS «Bohus».

DEL

– Det har vært et eventyr, som vi er helt sikre på vil fortsette.

Konserndirektør for kommunikasjon, Helge Otto Mathisen, er i Sandefjord for å feire at det er 25 år siden Jahre Line, eid av Kosmos (som også eide Norway Line), skiftet navn til Color Line.

Kort tid etter dette eierskiftet overtok de Fred. Olsens ferjevirksomhet. I 1998 gikk Larvik Line inn i selskapet.

Jubileet ble samtidig markert blant ansatte på alle skip, havner og land der rederiet har virksomhet.

«Bohus» på vei ut

Jubileet faller sammen med at rederiet nylig inngikk et rettsforlik med Fjord Line og Sandefjord kommune. Sist uke ble det kjent at også Eftas overvåkingsorgan ESA er positiv til forliket.

Nå er grunnlaget lagt for å gå videre med den lenge varslede utskiftingen av rederiet eldste skip – 43-åringen MS «Bohus».

– Vi har bygd og skiftet ut alle skip, unntatt «Bohus». Forliket gir oss for alvor muligheter til å se framover, sier Mathisen.

Men verken han eller direktør Øivind Næss i Color Line Cargo vil røpe når utskiftingen kommer eller andre detaljer.

– Det er forretningshemmeligheter, men det er nye konsepter på gang, sier Næss.

Stolt av miljøet i Sandefjord

På de 25 årene har rederiet fraktet nærmere 100 millioner passasjerer, et stort antall tonn gods, og solgt taxfree-varer mellom Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.

I perioden 2004-2008 investerte selskapet, eid av Olav Nils Sunde, 7,5 milliarder norske kroner i nye skip. Konstruksjon, vedlikehold og drift har utspring fra Color Line Marine i Sandefjord.

– Det miljøet vi har her i Sandefjord, er vi stolte av, sier Mathisen.

– Mer vekt på opplevelser

I forbindelse med jubileet, sier konsernsjef Trond Kleivdal:

– Under markeringen av starten på Color Line for 25 år siden, ble det sagt at fremtidens gjester ville stille større krav til opplevelsen rundt selve reisen. Det ble valgt et navn som lett kunne utnyttes i flere sammenhenger knyttet til positive opplevelser. Samtidig er navnet internasjonalt lett å forstå og naturlig å bruke på alle språk.

Frakter fire millioner

Hvert år transporterer Color Line mer enn fire millioner passasjerer hvorav cirka 600.000 er utenlandske turister til Norge, cirka 900.000 personbiler og cirka 170.000 trailere. Omregnet i volum tilsvarer transporten omlag 23 prosent av antallet trailere som årlig passerer landeveien inn til Norge.

Turistene med Color Line representerer ca. 3,5 millioner gjestedøgn i Norge hvert år, går det fram av rederiets opplysninger.

Artikkeltags