Økologiske varer er også viktig for REMA 1000. De har bærekraft som et viktig område i hele sin verdikjede. Men de ønsker først og fremst å tilby billige produkter.

– REMA 1000 er en lavpriskjede. Det betyr at vi skal ha et godt valgt utvalg av varer til Norges laveste priser på dagligvarer av høy kvalitet, svarer kjedens kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer når Sandefjords Blad spør via e-post.

Samtidig ser de at kundene deres er bevisste på hva de putter i handlekurven. Dette vil de gjerne imøtekomme.

– Vi jobber iherdig for å møte våre kunders ønsker samtidig som vi har et fornuftig sortiment som ikke fører til unødig svinn eller kostnader, sier Beyer.

REMA har rundt 200 varer i sitt sortiment, og 45 av dem finnes i alle kjedens butikker. De øvrige produktene er frivillige og/eller regionale. Som i de andre dagligvarekjedene har REMAs kjøpmenn mulighet til å bestille de varene kundene etterspør.

Alle kjedene SB har vært i kontakt med sier at etterspørselen etter økologiske varer varierer mye og er størst i de store byene.