«Alle» jobber for en Gaia-løsning

Dårlig grunn: Grunnen der Gaia til nå har vært sjøsatt tåler ifølge grunneieren ikke mer enn to tonn akseltrykk.

Dårlig grunn: Grunnen der Gaia til nå har vært sjøsatt tåler ifølge grunneieren ikke mer enn to tonn akseltrykk. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Vikingskipet Gaia er strandet i hallen sin på Huvik, men det jobbes nå intenst i kulissene for å få den på vannet.

DEL

– Alle kluter må til for å finne en løsning. Det bør være mulig, sier Høyre-topp Tor Steinar Mathiassen.

Nylig ble det kjent at vikingskipkopien Gaia ikke kan sjøsettes. Årsaken er at den mobile krana som løfter båten veier mer enn veien og tomta ved Gaiahallen tåler. Akseltrykket er satt til maksimalt to tonn.

LES OGSÅ: Dette er grunnen til at Gaia-skipet ikke sjøsettes i år

Ikke alle er enige i denne begrensningen, blant annet fordi den samme krana i flere år har kjørt over denne grunnen.

I et innlegg i Sandefjords Blad onsdag etterlyste grunneier og daglig leder i Thor Dahl AS, Einar Sissener, bygging av en slipp for Gaia.

«Vi oppfordrer alle involverte, også den tidligere kommuneadvokaten, til å rette sin innsats mot dette og ikke en velvillig nabo», skriver Sissener.

LES OGSÅ: Sissener: Etabler slipp for Gaia!

Uenige om informasjon

Styreleder: Ivar Otto Myhre er styreleder i Stiftelsen Sandefjord Kystkultursenter.

Styreleder: Ivar Otto Myhre er styreleder i Stiftelsen Sandefjord Kystkultursenter. Foto:

Den tidligere kommuneadvokaten er Ivar Otto Myhre. Han er styreleder i stiftelsen Sandefjord Kystkultursenter. Ifølge Sissener har Myhre, Sandefjord kommune, kystkultursenteret, Båtlaget Gaia og andre helt siden 2005 «...valgt å overse aksellastbegrensningen».

– Det har aldri blitt sagt noe om et maksimalt akseltrykk på to tonn. Det er jo ikke mer enn en varebil, sier Myhre til Sandefjords Blad.

En egen slipp for Gaia, som gjør bruk av kranbil unødvendig, var med i planene før Gaiahallen ble bygd i 2007. Slippen ble imidlertid skrinlagt. Ifølge Myhre skyldes det flere forhold.

– Det er meningsløst å bygge en slipp som skal brukes to ganger i året. Dessuten vil den ta store deler av arealet, ødelegge en anlagt kai og forhindre et framtidig anløp av ferje, sier Myhre.

Ny brygge: Nylig anla kystlaget ny brygge mot land. Også de andre bryggene er rehabilitert. Gaiahallen i bakgrunnen.

Ny brygge: Nylig anla kystlaget ny brygge mot land. Også de andre bryggene er rehabilitert. Gaiahallen i bakgrunnen.

LES OGSÅ: Framnesferja tilbake etter 60 år?

Med ferje sikter han til ønsket om å gjenopprette den gamle forbindelsen mellom Framnes og sentrum. Ferjeleiet er allerede restaurert.

LES OGSÅ: Er byen styrt av grunneiere?

– Hvor mye ville en slipp koste?

– Så langt kom ikke prosessen den gang. Men det er klart en slipp ville koste mye, mer enn det vil koste å oppgradere atkomsten til Gaiahallen.

Flere er i dialog

Styrelederen mener den beste løsningen vil være at kommunen kjøper ut atkomsten og overtar ansvaret, for å unngå å være avhengig av grunneieren. Det er ikke Tor Steinar Mathiassen enig i. Mathiassen satt flere år i styret for kystkultursenteret.

– Den beste løsningen vil være å komme i dialog med grunneieren. Kommunen er en part i saken og aktiv deltaker i kystkultursenteret. Det er ikke noe i veien for at kommunen tar et initiativ til en dialog der alle parter er med. Jeg vil selv ta et slikt initiativ, sa Mathiassen til Sandefjords Blad onsdag formiddag.

Bare ti minutter senere ringte han tilbake og sa at det allerede var samtaler mellom partene for å finne en løsning for Gaia. Fra kommunens side har blant andre teknisk sjef Hans Øvrum og ordfører Bjørn Ole Gleditsch engasjert seg.

Men i spørsmålet om slipp er Mathiassen enig med Myhre.

– Det beste vil være å gjøre noe med atkomsten. Ett av spørsmålene er hvem som tar kostnadene.

– Ulykkelig det som har skjedd

Anders Jahres Humanitære Stiftelse (AJHS) var den største bidragsyteren til opprettelsen av kystkultursenteret og byggingen av Gaiahallen. Selv om en slipp ble vurdert, ble det ifølge direktør Anne-Merethe Lie Solberg ikke søkt om penger spesifikt til en slipp.

– Det er ulykkelig det som nå har skjedd. Jeg får bare håpe de finner en løsning, sier Lie Solberg.

Dersom stiftelsen får en søknad om penger, for eksempel til en slipp, blir den vurdert på vanlig måte av styret. Neste frist for å søke er 15. april neste år.

Ser på ulike løsninger

Båtlaget Gaia har driften av båten på vegne av Vestfoldmuseene. Nylig fikk de 100.000 kroner fra Kulturarv Vestfold, som blant annet skal brukes til å utrede hvordan Gaia kan sjøsettes og dekke kostnadene for konkrete tiltak.

Blant de alternativene som nå diskuteres er også muligheten for å frakte Gaia på en henger med flere akslinger, og dermed mindre akseltrykk, og sjøsette den et annet sted på Framnes.

– Vi ser gjerne på muligheten for å anlegge en slipp, men det må være en oppgave for kystkultursenteret, Vestfoldmuseene og ikke minst kommunen. Vår oppgave er bare å drifte båten, sier styreleder i båtlaget, Sverre Thomas Ekenes.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken