Gå til sidens hovedinnhold

Salongen svarer: – Jenta hadde klippet seg selv før hun kom til oss

Artikkelen er over 6 år gammel

Hairport Vestfold har fått mye kritikk i helgen etter at en kunde fortalte at håret var ødelagt etter besøk hos salongen. De hevder håret allerede var hakkete og skjevt klippet, og de gjorde det beste de kunne etter avtale om lengde med jenta.

Onsdag forrige uke hadde 16 år gamle Kristina Elisabeth Jorend tatt turen til Hairport Vestfold for å klippe håret før julebordet på skolen. Hun forteller at salongen klippet håret hennes rett av, og at det både ble skjevt og ujevnt, og at de ikke ønsket å rette opp skaden.

Da Sandefjords Blad skrev saken fredag, uttalte salongen at de ikke ønsket å kommentere saken, men siden den gangen har saken fått mye oppmerksomhet på sosiale medier, og flere har kommet med negative uttalelser om Hairport Vestfold.

– Vi ønsker i utgangspunktet ikke å kommentere saker i media for å skåne kunden, men det må vi nå med all oppmerksomheten saken har fått. Vi beklager på det sterkeste at saken har utviklet seg sånn, og at vi ikke klarte å løse dette i salongen med kunden, sier mellomleder Tom Kristian Klipper.

Skulle dekke over

De mener de ikke har gjort en direkte feil i arbeidet, men at de gjorde det de hadde avtalt med 16-åringen da hun kom til salongen.

– Det som ikke kom fram i saken, var at hun hadde mye floker som hun selv hadde prøvd å klippe bort. Det hadde resultert i svært ulike lengder på håret og flere hakk. Frisøren, som er faglig dyktig med fagbrev og 11 års erfaring, anbefalte derfor at alt håret ble klippet jevnt i den korteste lengden. Det ønsket ikke kunden, forteller eier Merete Østberg. 

LES OGSÅ: 30 hårete år på Lasken

Derfor forklarer salongen at de ble enige med Jorend at de skulle gjøre det som allerede var klippet så pent som mulig, for videre å klippe det som var slitt og la det lenger håret dekke over det som måtte være ujevnt under.

– Det er viktig å påpeke at hakkene og skjevhetene er det ikke vår frisør som har klippet. Når hun ikke ville klippe det så kort som vi anbefalte, gjorde vi det vi kunne for å pynte på det korteste, og likevel beholde lengden, sier Østberg.

Det ble likevel kortere enn det kunden hadde trodd, som ble lei seg og forlot salongen. Løsningen ble forklart for moren, Ann Karin Åsheim Jorend, da hun skulle betale. Et par timer senere kom telefonsamtalen fra moren som da mente jobben var gjort for dårlig.

Ikke enige i løsningen

Mor og datter forteller at de henvendte seg på nytt til salongen for å høre om de kunne rette opp sveisen, men fikk nei. Eier av Hairport Vestfold forteller at de er opptatt av faglig dyktighet og at kunden er i det viktigste. De skal alltid rette opp dersom kunden er misfornøyd.

LES OGSÅ: Det startet som en spøk – nå blir det ny frisørsalong i Kodal

– Problemet her var at frisøren ikke klippet dårlig, men at kunde og frisør ikke var enige om løsningen. Å klippe det så kort som frisøren anbefalte var ikke aktuelt. Det var kanskje dumt å gå med på å klippe noe, men ikke et slikt resultat frisøren mente var best, sier hun.

Mor Ann Karin Åsheim Jorend bekrefter at datteren hadde klippet seg selv før de kom til frisøren, men mener det ikke er grunn god nok for resultatet.

– Hun hadde langt fint hår. Det hadde ikke trengt å bli så kort, selv om det under var klippet i, når det likevel skulle skjules. Vi mener hele klippen ble gjort feil. Frisøren burde vært veldig tydelig på hvor mye hun kom til å klippe før hun gjorde det, sier Åsheim Jorend.

Hun påpeker at de har vært på flere av de fire Hairport-salongene i Vestfold, og vært fornøyd, men at hun denne gangen reagerer på kundebehandlingen.

Eier av salongen, Merete Østberg, har vært i kontakt med Åsheim Jorend, og betaler tilbake pengene for klippen.

– Da er jeg fornøyd og avslutter saken, sier moren.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.