Jobber for fullt med å finne ut hva som skjedde før flystyrten

FATALT: To personer omkom da et småfly 22. august styrtet i nærheten av Ekeberg skole i Holmestrand.

FATALT: To personer omkom da et småfly 22. august styrtet i nærheten av Ekeberg skole i Holmestrand. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Akroflyet hadde bare vært noen minutter i lufta da det styrtet i åkeren.

DEL

(Tønsbergs Blad) Arbeidet med å kartlegge årsakene til flystyrten i Holmestrand tirsdag, pågår for fullt hos Statens havarikommisjon for transport (SHT).

– Vi har en radarplott, som indikerer flyets høyder og posisjoner, bekrefter direktør Kåre Halvorsen ved avdeling for luftfart i SHT.

Småflyet tok av fra Torp klokken 10.15 tirsdag denne uken. Vitner har fortalt at de så flyet gjøre akrobatiske øvelser før motoren plutselig stilnet mens flyet var på vei bratt oppover. Flyet styrtet i en åker på Ekeberg i Holmestrand, like ved Ekeberg skole.

– De hadde vært i lufta i omkring ti minutter, sier Halvorsen.

Hvilken rute flyet tok før ulykken, vil han ikke kommentere.

Ytterst få slike fly i Norge

Flyet var av typen Pitts, et såkalt akrofly, spesielt konstruert for luftakrobatikk. Halvorsen vil ikke kommentere noe om lignende hendelser knyttet til denne typen fly.

– I Norge er ikke dette den mest vanlige flytypen. Det finnes to individer i Norge. Det er et akrofly, og ikke et typisk «reisefly», fastslår han.

Fly av denne typen når svært høy hastighet til tross for at det er en dobbeltdekker.

LES OGSÅ: – Dette er en ulykke som preger lokalsamfunnet

Sendte aldri nødanrop

Halvorsen opplyser at det ikke ble sendt nødanrop fra flyet før det styrtet.  Ifølge vitner, gikk flyet raskt i bakken da lyden fra motoren plutselig forsvant.

– Men kommunikasjonen mellom fly og bakke blir alltid tatt opp og denne kommunikasjonen er sikret for havarikommisjonen. Fly har normalt kommunikasjon med lufttrafikktjenesten, sier han.

Parallelt med vitneavhør, gjennomgår nå SHT blant annet bildematerialet de sikret kort tid etter ulykken. Flyvraket ble fraktet til kommisjonens lokaler på Kjeller i Akershus for tekniske undersøkelser.

– Vi har føringer for hvilke tekniske undersøkelser det er behov for å gjøre. Noen er standard, andre avhenger av omstendighetene. Vi vil gjerne få litt mer forståelse for hendelsesforløpet før vi begynner å undersøke på måfå, sier Halvorsen.

Det har gått tre dager siden flystyrten der to menn fra Holmestrand omkom. Hvor lang tid det tar før SHT kan sammenfatte en rapport om ulykken, er foreløpig uvisst.

– De dyktigste folkene jobber med dette og jeg har stor tro på at havarikommisjonen klarer å danne seg et så godt bilde som mulig og lage en så god rapport som mulig på denne tragiske hendelsen. Så er det vanskelig å kommentere hvor langt vi kommer. Det jeg kan love, er at vi gjør vårt aller ytterste for å komme til bunns i saken, sier direktør og pressekontakt William J. Bertheussen i SHT.

Ingen av dem vil kommentere om de så langt har funnet noe som kan gjøre det lettere eller vanskeligere å finne årsakene til ulykken.

De to som omkom i flyulykken 22. august var Tom Håvard Kolstad (47) og Morten Rekstad (48).

Artikkeltags