Alle skal ha blonder i blekk

«Lace tattoo» er den nye tribalen for kvinner. Den feminine stilarten, som trolig kan ha opphav fra Sandefjord, har eksplodert verden over.

DEL
<div id='netboard-1'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('netboard-1'); }); </script> </div>

Få SB+ i 5 uker for bare 5 kroner!

– Jeg er veldig stolt av den, sier piercingartist Susanne Yvonn Pettersen, og kikker ned på det rutemønstrede motivet, som strekker seg oppover armen med blomst- og sommerfugldekor.

Sammen med forloveden Arild Flatebø driver hun ­Contrast Tattoo AS på Aagaards Plass i Sandefjord. Det var i 2011 at Flatebø startet å eksperimentere med den nye stilarten – på henne.

– I og med at tatoveringen hennes skulle være såpass stor, ville vi lage den ­feminin og ­elegant. Blonder er et tidløst mønster, som har vært brukt av kvinner i flere hundre år. Så hvorfor ikke tatovere det når man går med det ellers, sier ­Flatebø.

Kunder fra Miami

Det tok ikke lang tid før sandefjordingens design ble lagt ­merke til. I 2012 var han dommer under Ink Festival i København, og viste fram stilarten med samboeren på scenen. ­Paret fikk umiddelbart henvendelser fra ­flere aktører og ­kunder i Europa.

Nå har lace-tatoveringen ­Flatebø tegnet på forloveden nådd så langt ut at Ami James fra den populære TV-serien ­Miami Ink har blogget om tatoveringen deres. Den er lagt ut som hovedbilde på et innlegg om ­lace-tatoveringer.

– Det er ganske stort. Det har blitt så populært at vi har fått kunder fra nord til sør i hele Norge. Vi har også fått mail fra kunder i Miami som har lyst til å komme hit, sier Pettersen.

I en annonse på Facebook slår paret fast at det er Contrast Tattoo som startet trenden.

– Men kan dere si med sikkerhet at det er ikke noen andre som også drev med denne stilarten før dere?

– Jeg har jobbet med tatovering i 20 år, og følger veldig mye med på trender. Jeg hadde aldri sett denne stilarten før jeg startet med det, sier Flatebø, som har tatovert rundt 13.000 personer i løpet av karrieren.

Ami James fra Miami Ink ­beskriver lace-trenden som ­rimelig populær, mens han henviser til bildet av Pettersen.

– En kvinnelig kropp, ­prydet med blonde­undertøy, er et selvsagt symbol på ­sensualitet, erotikk og begjær. Kompleksiteten i stoffet er også et tegn på luksus og assosieres dermed med makt, det kongelige og «high fashion». Hvis du ønsker å uttrykke din kvinnelighet med en sjarmerende og velsmakende tatovering, kan du komme til å falle for disse blondene. Og som en bonus; du trenger ikke å vaske dem, skriver James.

<div id='outstreamvideo'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('outstreamvideo'); }); </script> </div>
Populære "lace" tatoveringer fra Sandefjordingene, Arild Flatebø og Susanne Yvonn Pettersen.

Populære "lace" tatoveringer fra Sandefjordingene, Arild Flatebø og Susanne Yvonn Pettersen.


STADIG FLERE KUNDER: Ventetiden hos Arild Flatebø og Susanne Yvonn Pettersen er nå én til to måneder. (Foto: Per Langevei)

Alt lages ulikt

Hos Contrast Tattoo tilpasses alle tatoveringer til den enkelte. Man risikerer dermed ikke å ende opp med den samme tatoveringen som «alle andre» har, selv om stilen er populær.

– Det hender kunder kommer med et bilde av en ­tatovering de vil ha. Da tar vi gjerne utgangspunkt i den, og lager vår egen tvist, sier Pettersen.

Selskapet eies av Flatebø, mens Pettersen er daglig leder. Contrast Tattoo omsatte for over to millioner kroner i 2013, og får stadig større inntektsgrunnlag. Nå har de en venteliste på én til to måneder.

– Vi har hatt vekst hvert år, og ventelistene blir stadig lenger, sier Flatebø.

Artikkeltags