Alle skal ha blonder i blekk

Artikkelen er over 2 år gammel

«Lace tattoo» er den nye tribalen for kvinner. Den feminine stilarten, som trolig kan ha opphav fra Sandefjord, har eksplodert verden over.

DEL

Vær hjemme selv om du er borte. Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

– Jeg er veldig stolt av den, sier piercingartist Susanne Yvonn Pettersen, og kikker ned på det rutemønstrede motivet, som strekker seg oppover armen med blomst- og sommerfugldekor.

Sammen med forloveden Arild Flatebø driver hun ­Contrast Tattoo AS på Aagaards Plass i Sandefjord. Det var i 2011 at Flatebø startet å eksperimentere med den nye stilarten – på henne.

– I og med at tatoveringen hennes skulle være såpass stor, ville vi lage den ­feminin og ­elegant. Blonder er et tidløst mønster, som har vært brukt av kvinner i flere hundre år. Så hvorfor ikke tatovere det når man går med det ellers, sier ­Flatebø.

Kunder fra Miami

Det tok ikke lang tid før sandefjordingens design ble lagt ­merke til. I 2012 var han dommer under Ink Festival i København, og viste fram stilarten med samboeren på scenen. ­Paret fikk umiddelbart henvendelser fra ­flere aktører og ­kunder i Europa.

Nå har lace-tatoveringen ­Flatebø tegnet på forloveden nådd så langt ut at Ami James fra den populære TV-serien ­Miami Ink har blogget om tatoveringen deres. Den er lagt ut som hovedbilde på et innlegg om ­lace-tatoveringer.

– Det er ganske stort. Det har blitt så populært at vi har fått kunder fra nord til sør i hele Norge. Vi har også fått mail fra kunder i Miami som har lyst til å komme hit, sier Pettersen.

I en annonse på Facebook slår paret fast at det er Contrast Tattoo som startet trenden.

– Men kan dere si med sikkerhet at det er ikke noen andre som også drev med denne stilarten før dere?

– Jeg har jobbet med tatovering i 20 år, og følger veldig mye med på trender. Jeg hadde aldri sett denne stilarten før jeg startet med det, sier Flatebø, som har tatovert rundt 13.000 personer i løpet av karrieren.

Ami James fra Miami Ink ­beskriver lace-trenden som ­rimelig populær, mens han henviser til bildet av Pettersen.

– En kvinnelig kropp, ­prydet med blonde­undertøy, er et selvsagt symbol på ­sensualitet, erotikk og begjær. Kompleksiteten i stoffet er også et tegn på luksus og assosieres dermed med makt, det kongelige og «high fashion». Hvis du ønsker å uttrykke din kvinnelighet med en sjarmerende og velsmakende tatovering, kan du komme til å falle for disse blondene. Og som en bonus; du trenger ikke å vaske dem, skriver James.

Populære "lace" tatoveringer fra Sandefjordingene, Arild Flatebø og Susanne Yvonn Pettersen.

Populære "lace" tatoveringer fra Sandefjordingene, Arild Flatebø og Susanne Yvonn Pettersen.


STADIG FLERE KUNDER: Ventetiden hos Arild Flatebø og Susanne Yvonn Pettersen er nå én til to måneder. (Foto: Per Langevei)

Alt lages ulikt

Hos Contrast Tattoo tilpasses alle tatoveringer til den enkelte. Man risikerer dermed ikke å ende opp med den samme tatoveringen som «alle andre» har, selv om stilen er populær.

– Det hender kunder kommer med et bilde av en ­tatovering de vil ha. Da tar vi gjerne utgangspunkt i den, og lager vår egen tvist, sier Pettersen.

Selskapet eies av Flatebø, mens Pettersen er daglig leder. Contrast Tattoo omsatte for over to millioner kroner i 2013, og får stadig større inntektsgrunnlag. Nå har de en venteliste på én til to måneder.

– Vi har hatt vekst hvert år, og ventelistene blir stadig lenger, sier Flatebø.

Artikkeltags