Juleprisene raser: Dette får du for under 100 kroner

LAVE PRISER: Disse varene kostet under 100 kroner på Kiwi onsdag formiddag.

LAVE PRISER: Disse varene kostet under 100 kroner på Kiwi onsdag formiddag. Foto:

Av

Prisene på mange varer raser nedover i årets julepriskrig. Forbrukerrådet mener likevel folk bør passe på.

DEL

(NETTAVISEN): Det er under to uker til jul og priskrigen raser i dagligvarebutikkene, spesielt hos lavpriskjedene Kiwi, Extra og Rema 1000.

Da Nettavisen handlet på Kiwi onsdag morgen, kunne man fylle to store handleposer med varer for under 100 kroner.

For pengene fikk Nettavisen kjøpt marsipangris, kanel, grøtris, gløgg, gløggmiks, surkål, svisker, pepperkaker, sennep, en kilo klementiner og en pakke medisterdeig. Til sammen ble det to store handleposer for under hundrelappen.

– Ekstremt lav pris

Kommunikasjonssjef i Kiwi, Kristine Aakvaag Arvin, sier de lave priser reflekterer den tøffe konkurransen i dagligvaremarkedet.

– Noen julevarer har fått ekstremt lav pris nå, men det er et resultat av beinhard konkurranse. Vi synes det er positivt at flere nå kan ta seg råd til en god julemiddag. Desember er en dyr måned for mange, sier kommunikasjonssjef i Kiwi, Kristine Aakvaag Arvin, til Nettavisen.

Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop sier at årets priskrig er den tøffeste på flere år og at de har kuttet 4000 priser så langt i år.

– Vi har aldri justert prisene så mange ganger som i år. Med dagens teknologi har alle elektroniske markører og man kan følge konkurrentene mye tettere, sier Kristiansen til Nettavisen.

Han sier at produktene som er på tilbud er produkter de vet kundene vil ha til jul.

– Fortsatt er det bevegelse og prisene justeres daglig, sier Kristiansen.

– Lokkepriser

Mange er likevel skeptiske til de voldsomme priskuttene.

Fagdirektør for handel i Forbrukerrådet, Gunstein Instefjord, mener folk ikke bør se seg blind på tilbudene til dagligvarekjedene.

– Dette er lokkepriser for å få deg inn i butikken. Det er totalprisen på handlekurven som er avgjørende, sier Instefjord til Nettavisen.

Han påpeker at billig surkål, ikke betyr at du får billig melk og brød. 

– Det er ingen garanti for at du får en billigere handlekurv enn hva du kunne ha fått hos andre butikker, sier han.

Frykter svinn

Næringspolitisk talsperson Geir Pollestad i Senterpartiet er på sin side langt ifra sikker på at forbrukerne er vinnerne i priskrigen. 

– Jeg mener det sentrale er hva maten koster i mars, august og september og ikke bare desember. Kjedene driver ikke med veldedighet. Dette handler om at vi ønsker å lokke kundene til sin butikk, sier Pollestad til Nettavisen.

Han mener dessuten det er uetisk å selge matvarer til mindre enn det koster å produsere.

– Vi skal ha respekt for at mat er en knapp ressurs i verden. Det minste vi kan gjøre er å ha en pris som gjenspeiler det koster å produsere den. Det gjelder spesielt varer som medisterdeig, som det har gått dyr til å produsere, sier Pollestad.

Han mener også det kan føre til mer matsvinn. 

– Når man kan kjøpe klementiner til fem kroner kiloen, er faren for svinn betydelig, sier Pollestad.

Forstår kritikken

Arvin understreker at selv om Kiwi har kuttet prisene på en rekke juleprodukter, har de ikke satt opp prisen på noen varer for å finansiere de lave prisene.

– For oss er dette en investering i fornøyde kunder. Samtidig er matkasting en av våre hjertesaker, og vi oppfordrer kundene til å ikke kjøpe mer enn de trenger, sier Arvin.

– Pollestad mener det uetisk å selge varene til mer enn de koster produserer. Hva tenker dere om det?

– Vi forstår kritikken, men det aller viktigste for oss er kundene. Kan vi bidra til at kundene er fornøyde og kan unne seg litt ekstra i julen, så har vi lyktes, sier Arvin.

Tar regningen

Hun understreker at det er Kiwi, og ikke produsentene, som tar regningen for priskuttene.

– Våre leverandører får betalt som avtalt. Nå fyller vi på med varer fortløpende og de fleste butikkene får varer hver dag. Vi har fortsatt god tilgang på julevarer, selv om det kan skje at vi utover dagen kan gå tom for enkelte produkter i noen butikker. Da fyller vi på, så fort vi får mer, sier hun.

Dumpingpris

Kristiansen i Coop sier de kjemper for lave priser hele året.

– Vi skal være billigst hele året, selv om det er ekstremt i forkant av store høytider som jul, sier han.

Han understreker at selv om prisene er lave i år, er vi ikke nede på samme nivå som i 2015, hvor mange av varene ble solgt til dumpingpris.

– Vi er et stykke unna det. Det gjør at vi har nok varer til jul. Akkurat nå tyder ingenting på at vi skal gå tom, sier han.

Artikkeltags