Over tusen kalorier i forskjell mellom to av juletallerkenene

JULEMIDDAG: - Julemiddagen synes jeg folk skal slippe å telle kalorier på. Der må folk få kose seg og nyte maten uten dårlig samvittighet, sier klinisk ernæringsfysiolog Henrik Lian. )Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix)

JULEMIDDAG: - Julemiddagen synes jeg folk skal slippe å telle kalorier på. Der må folk få kose seg og nyte maten uten dårlig samvittighet, sier klinisk ernæringsfysiolog Henrik Lian. )Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix)

Av

Noen av de klassiske julemiddagene inneholder nok kalorier til å dekke et helt dagsbehov. Men er det ikke lov å kose seg litt ekstra i jula?

DEL

- Julemiddagen synes jeg folk skal slippe å telle kalorier på. Der må folk få kose seg og nyte maten uten dårlig samvittighet.

Det sier klinisk ernæringsfysiolog Henrik Lian, spesialist på ernæring ved Sørlandet sykehus. Lian får støtte av ernæringsbiolog Lise von Krogh i bramat.no:

- På julaften skal man kunne unne seg god mat og drikke uten å tenke på kaloriinnhold. La det stå til og nyt maten, sier von Krogh, før hun legger til:

- Men det er klart, blir det mange julemiddager i desember, i tillegg til mye godteri, julekaker og alkohol, bør man kanskje ha et visst måtehold de øvrige dagene.

Tips til å begrense inntaket

For de aller fleste er desember måned akkurat slik von Krogh beskriver: Mange og lange julemiddager, samt mye førjulskos med gløgg, rødvin, godteri, julekaker og desserter.

ERNÆRINGSBIOLOG: - På julaften skal man kunne unne seg god mat og drikke uten å tenke på kaloriinnhold, sier Lise von Krogh. Foto: Alberto Palladino

Vi har derfor tillatt oss å gjøre akkurat det ernæringsfysiologene i utgangspunktet mener man bør droppe på julaften: Vi har talt kaloriene i de ulike juletallerkenene - nettopp fordi det sjeldent blir bare én slik tallerken i løpet av desember måned (se oversikten lenger ned i saken).

Det viser seg at det er store forskjeller mellom de ulike juletallerkenene. Mens en typisk ribbe- eller pinnekjøtttallerken ligger på godt over 2.000 kalorier, kan du mer enn halvere kaloriinntaket om du velger å servere torsk i stedet for.

Men er du invitert på julebord eller middag hos venner, må du gjerne spise det du får servert. Så hva kan man gjøre for å begrense kaloriinntaket hvis det er ribbe eller pinnekjøtt som står på menyen?

Ernæringsfysiologene er igjen helt samstemte: Øk grønnsaksmengden og begrens mengden fettholdig kjøtt og saus.

- Svaret er enkelt og godt kjent: Prøv å hold deg til tallerkenmodellen. Minst en tredjedel grønnsaker - og gjerne mer, sier von Krogh.

- Noen tåler det, andre ikke

Ellers anbefaler von Krogh å være bevisst småspisingen mellom måltidene i jula.

- Ikke ha julekaker og godteri stående fremme, da blir du fristet. Tar du en bit her og der, så kan det bli mange kalorier til sammen og plutselig er du veldig i kalorioverskudd. Sett heller frem mandariner, frukt og nøtter som du må knekke, og så kan du spare julekakene til helgene eller kveldene i selve jula.

- Men er det egentlig problematisk å fråtse litt i mat og godsaker i ei ukes tid hvert år?

- Det kommer an på om du tåler det eller ikke. Noen har en kroppssammensetning som gir høyere forbrenning og et aktivitetsnivå som gjør at de tåler bedre å ligge i kalorioverskudd ei stund. Andre legger lettere på seg, og bør passe mer på. Dette gjelder særlig om du ikke klarer å være aktiv nok i julen.

Kroppen holder på vekta

KLINISK ERNÆRINGSFYSIOLOG: Henrik Lian er spesialist på ernæring ved Sørlandet sykehus. Foto: Privat

Lian viser også til store individuelle forskjeller når det gjelder hvor raskt man legger på seg.

- Det er uansett ikke snakk om så mange kilo, men vektoppgang kommer gjerne snikende. Hvis du går ut av desember måned og veier to kilo mer enn du gjorde ved inngangen av måneden, vil den indre termostaten i kroppen prøve å opprettholde de to kiloene frem til neste jul. Kroppen vil alltid prøve å opprettholde den høyeste vekta du har hatt, sier Lian.

Én av årsakene til at enkelte kommer unna med å spise store julemiddager uten å merke forskjell på vekta, er at de har god metthetsregulering.

- Hvis man har god metthetsregulering, vil man helt naturlig spise mindre av annen mat hvis man spiser et stort måltid eller fråtser i godteri og kaker. Andre har dårligere metthetsregulering og spiser uansett, slik at alt av fettholdig mat og søtsaker kommer i tillegg til det vanlige inntaket.

Så mange kalorier inneholder julematen

Pinnekjøtttallerken - 2212 kalorier

  • Pinnekjøtt (350 gram): 1582 kalorier
  • Kålrabistappe (300 gram): 150 kalorier
  • Vossakorv (to biter á 59 gram): 310 kalorier
  • Poteter (to stk á 100 gram): 150 kalorier
  • Saus (1 dl): 20 kalorier

Ribbetallerken - 2199 kalorier

  • Ribbe (400 gram): 1312 kalorier
  • Poteter (to stk á 100 gram): 150 kalorier
  • Medisterkaker (100 gram): 260 kalorier
  • Julepølse (to stk á 66 gram): 331 kalorier
  • Surkål (100 gram): 29 kalorier
  • Svisker (5 stk): 117 kalorier

Lutefisktallerken - 1330 kalorier

  • Lutefisk (800 gram): 400 kalorier
  • Poteter (tre stk á 66 gram): 225 kalorier
  • Bacon (50 gram): 250 kalorier
  • Ertestuing (300 gram): 410 kalorier
  • Hvit saus (50 gram): 45 kalorier

Juletorsktallerken - 887 kalorier

  • Torsk (300 gram): 300 kalorier
  • Poteter (tre stk á 66 gram): 225 kalorier
  • Gulrøtter (200 gram): 72 kalorier
  • Eggesmør (ett egg og 25 gram smør): 280 kalorier

Artikkeltags